Automatyczna skrzynia biegów – co trzeba wiedzieć?
2014-10-14 11:06
Przeczytaj także: Skrzynia automatyczna czy manualna?
Damian Ciechanowski: W markach premium, takich jak BMW, producent informuje, że skrzynia biegów wypełniona jest olejem, którego nie trzeba wymieniać. Sprawdza się to w krajach, takich jak Niemcy, gdzie częstotliwość zmiany biegów jest bardzo mała. Na raz wrzuconym biegu można przejechać na autostradzie nawet setki kilometrów. Inaczej jest w naszym kraju, gdzie podczas poruszania się w korkach takich zmian są dziesiątki na odcinku kilku kilometrów. Skrzynia biegów użytkowana w ten sposób rzadko przejedzie bezawaryjnie 200 tys. km. Zebrane doświadczenia podpowiadają, że wymiana oleju co 100 tys. km wydłuży jej życie daleko ponad 300 tys. i tym samym unikniemy kosztownej naprawy lub wymiany. Producenci aut innych marek najczęściej zalecają wymianę oleju co 60 tys. km, co znacznie zwiększa koszt eksploatacji automatów.
Jaki odsetek serwisowanych przez Państwa pojazdów z automatem stanowią auta firmowe? Jakie argumenty mogłyby skłonić przedsiębiorców do zamawiania aut, w których za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów?
Filip Konowalik: Większość serwisowanych przez nas aut kupowanych jest na firmę, jednak użytkowane są głównie do celów osobistych. W przypadku aut klasy premium, jakimi są auta Mercedes-Benz, nie trzeba w szczególny sposób nakłaniać klientów do zakupu samochodu z automatyczną skrzynią biegów, bo jest ona postrzegana przede wszystkim jako wyznacznik komfortu i utożsamiana z tą marką. Jednak tym, którzy jeszcze się wahają, przypominam, że właściwie eksploatowana automatyczna skrzynia biegów wydłuża żywotność silnika i zwiększa bezpieczeństwo podróżowania ze względu na ograniczenie potrzeby jej obsługiwania.
Damian Ciechanowski: W związku z tym, że serwisujemy zarówno auta z segmentu premium (BMW/MINI), jak i popularne (Peugeot/Citroën), łatwo nam zauważyć, że kadra zarządzająca rzadko wybiera manualne skrzynie biegów. Ze względu na komfort podróżowania góruje automat. Zazwyczaj pracownicy niższego szczebla mają auto firmowe wyposażone w skrzynie manualne. Wpływ na to ma zarówno cena zakupu, która w przypadku skrzyni automatycznej potrafi wzrosnąć o kilkanaście tysięcy złotych, jak i koszt eksploatacji, bo w przypadku aut, w których należy wymieniać olej w skrzyni biegów, wzrasta on dość znacznie. Myślę, że sytuacja ta jeszcze długo się nie zmieni. Przedsiębiorcy ograniczani budżetem będą wybierali skrzynie manualne ze względu na koszty; komfort podróżowania pracownika jest nadal sprawą drugorzędną.
Przeczytaj także:
MINI Cooper SD Paceman ALL4
1 2
oprac. : Łukasz Pełnikowski / Biznes Car
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)