Wybierz opony, które uchronią cię przed aquaplaningiem
2014-10-11 00:36
Aquaplaning © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Testy opon bez tajemnic
Aquaplaning – co to takiego?
Zjawisko aquaplaningu występuje w trakcie deszczowych warunków pogodowych, gdy jedna lub więcej opon traci kontakt z nawierzchnią. Dzieje się tak w momencie, w którym bieżnik ogumienia nie radzi sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody. Pod kołem tworzy się wtedy tzw. klin wody i zaczyna ślizgać się na wodzie, co może w konsekwencji doprowadzić do poślizgu auta.
Jakie czynniki wywołują aquaplaning?
Zjawisko to występuje między innymi z powodu ciśnienia wytwarzającego się pod oponą. Im mamy wyższą prędkość, tym bardziej ciśnienie rośnie – podobnie jak szansa na utratę kontroli nad samochodem. Dlatego też zawsze należy dostosowywać prędkość do panujących na drodze warunków.
fot. mat. prasowe
Aquaplaning
Na ciśnienie pod oponą ma także wpływ ciśnienie w samym ogumieniu. Badania wykazały, że wystarczy zaledwie o 0,5 bara mniejsze ciśnienie w oponie, aby ta straciła aż 50% kontaktu z nawierzchnią.
Ciśnienie nie powinno być ani zbyt niskie, ponieważ środek bieżnika ma gorszą przyczepność, ani za wysokie, gdyż boczne sektory nie pracują aż tak efektywnie – zauważa Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na zjawisko aquaplaningu jest rzeźba zastosowanego w oponie bieżnika oraz jego stan. Najlepiej na wodzie sprawują się opony o bieżniku kierunkowym, który układa się w charakterystyczny kształt litery V. Dzięki temu ogumienie pcha wodę w jednym kierunku, co znacznie poprawia przyczepność na drodze. Najgorzej pod tym względem spisują się opony symetryczne, które powoli przestają być produkowane przez wiele koncernów.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym czynnikiem, jest głębokość wody. Zasada jest prosta – więcej wody na drodze to więcej wody pod oponami i większa szansa na wystąpienie zjawiska aquaplaningu.
Opony deszczowe
Obok podziału na opony zimowe i letnie wyróżnić można także opony deszczowe. Powstały one dla zapewnienia lepszych właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni. Producentom udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu innego składu mieszanki oraz bieżnika kierunkowego, znanego przede wszystkim z ogumienia na porę zimową.
Nie można zapomnieć jednak o oponach asymetrycznych – jest to wzór bieżnika najbardziej zaawansowany i łączy w sobie tak naprawdę wszystko – przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni oraz komfort podróżowania. Aby dobrać optymalny model przydatną informacją jest w tym wypadku również parametr na etykiecie – hamowanie na mokrej nawierzchni. Nie przedstawia on pełnych właściwości jezdnych danego modelu na takiej nawierzchni, ale przecież hamowanie jest jednym z najważniejszych parametrów decydujących o bezpieczeństwie na drodze. – dodaje Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Jak się zachować, gdy już wpadniesz w poślizg?
Przede wszystkim – nie wykonuj ostrych ruchów kierownicą i unikaj nagłego hamowania. To może tylko pogorszyć sytuację. Dlaczego? Przy skręcaniu kierownicą w momencie odzyskania przyczepności może dojść do nagłego manewru. Auto powinno także naturalnie wytracić prędkość. W praktyce okazuje się bowiem, że nie sam aquaplaning bezpośrednio wpływa na wypadek lub kolizję, a nieodpowiednia reakcja kierowcy.
Opony, które są w stanie odprowadzać nagromadzoną wodę oraz odpowiednie ciśnienie w kołach to – obok prędkości dostosowanej do warunków – czynniki chroniące przed poślizgami. Warto o tym pamiętać.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)