Przeczytaj także: Nissan Note 1.2 DIG-S Tekna także dla sceptyków
Technologia
Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze oszczędnego diesla. I wiecie co? Pełnia szczęścia! Pod maską pracuje bowiem wysokoprężny silnik z rodziny CDTI o pojemności 1,6 litra, który generuje 110 KM (przy 3500 rpm) i 300 Nm (w przedziale 1750-2000 rpm). I jest to idealna jednostka dla ważącego 1150 kg minivana. Współpracuje ona z 6-biegową skrzynią manualną przekazującą cały potencjał na koła przednie. W tym zestawie Meriva przyspiesza do 100 km/h w 12,5 sekundy i rozpędza się do 185 km/h. I są to rezultaty w pełni zadowalające. Przyzwoita dynamika idzie w parze z umiarkowanym apetytem. Według producenta, auto powinno konsumować 4 litry ropy w cyklu mieszanym. No cóż, nie jest to science fiction, ale taki wynik wymaga kilku wyrzeczeń. W moich rękach pedał gazu był używany nie tylko do „miziania”, a klimatyzacja pracowała bez ograniczeń. To zaowocowało średnią na poziomie 5,2 litra, co i tak jest godne podziwu.
fot. mat. prasowe
Opel Meriva 1.6 CDTI Design Edition - silnik
Pod maską pracuje bowiem wysokoprężny silnik z rodziny CDTI o pojemności 1,6 litra, który generuje 110 KM (przy 3500 rpm) i 300 Nm (w przedziale 1750-2000 rpm).
Wrażenia z jazdy
Choć na papierze osiągi nie imponują, to w rzeczywistości jest naprawdę dobrze. Silnik ma sporo wigoru już poniżej 2 tysięcy obrotów, co pozwala na ograniczony kontakt z dźwignią zmiany biegów. No właśnie, biegi. Dawno w tym segmencie nie spotkałem tak dobrze zestopniowanej skrzyni. Ukłon dla inżynierów. Warto też dodać, że każde przełożenie wchodzi bez protestu. Przydałyby się jedynie krótsze skoki lewarka.
Przy wyższych prędkościach Meriva zachowuje się zaskakująco stabilnie. Wystarczająco precyzyjny układ kierowniczy i dobrze dostrojone podwozie sprawiają, że nie ma problemów z nagłą zmianą toru jazdy. Niemiecki minivan jest także odporny na boczne podmuchy wiatru, co w tym segmencie nie jest wcale takie oczywiste. Jakaś wada? A i owszem, wyciszenie, a raczej jego brak… Wspomniana wyżej jednostka napędowa ma duży zapas mocy, ale jej praca jest zbyt wyraźnie słyszalna w kabinie.
Największą zaletą testowanego Opla jest oczywiście komfort jazdy. Tak naprawdę wiele samochodów segmentu C ma w tej dziedzinie mniej do zaoferowania. A to dość wiele wyjaśnia. Zawieszenie spisuje tak dobrze, jak można tego oczekiwać od auta rodzinnego. Wszelkiego rodzaju nierówności pokonywane są w sposób cywilizowany i praktycznie bezszelestny, co znacznie umila podróż.
fot. mat. prasowe
Opel Meriva 1.6 CDTI Design Edition - widok z boku
Meriva to ukłon w stronę osób szukających niewielkiego, ale praktycznego samochodu rodzinnego. Jej ceny startują od 54 950 zł za podstawową wersję wyposażeniową (Essentia) ze 100-konną jednostką benzynową.
Okiem przedsiębiorcy
Meriva to ukłon w stronę osób szukających niewielkiego, ale praktycznego samochodu rodzinnego. Jej ceny startują od 54 950 zł za podstawową wersję wyposażeniową (Essentia) ze 100-konną jednostką benzynową. Prezentowany wariant (Design Edition) z dieslem o pojemności 1,6 litra i mocy 110 KM kosztuje co najmniej 76 550 zł. Kilka dodatków może jednak tę cenę wywindować do ponad 80 tysięcy.
Minivan Opla zainteresuje przede wszystkim klientów indywidualnych. Część z nich będzie z pewnością zastanawiać się nad kredytem. W tym przypadku wachlarz finansowy Opla obejmuje trzy warianty: 4x25% (okres 36 miesięcy, początkowy wkład własny 25% wartości pojazdu, prowizja bankowa 9%, oprocentowanie 0%), 3x33% (okres 24 miesięcy, początkowy wkład własny 34%, prowizja bankowa 5%, oprocentowanie 0%), 50/50 (okres 12 miesięcy, początkowy wkład własny 50%, prowizja bankowa 5%, oprocentowanie 0%). Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast leasing nawet do 84 miesięcy, z opłatą wstępną od 1 do 50% i ratami równymi, degresywnymi lub sezonowymi.
Podsumowanie
Meriva, mimo kilku lat na karku, to dalej całkiem rozsądna propozycja. Jest oryginalnym minivanem, który wyróżnia się nie tylko drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, ale także przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem. Szkoda jedynie, że jej cena jest tak wysoka.
1 2
oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)