Odjechany Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 V8 HEMI
2014-09-16 13:52
Przeczytaj także: Ekskluzywny Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland Summit
Technologia
Pod maską SRT8 pracuje 8-cylindorwy silnik w układzie V, czyli popularny HEMI. Tyle tylko, że rozwiercony do 6,4 litra. Dzięki temu moc auta podniosła się do 468 KM (osiąganych przy 6250 rpm) i 624 Nm. (od 4100 rpm). Dzięki temu, ważący bez mała 2,5 tony Jeep Grand Cherokee pierwszą setkę osiąga w około 5 sekund i rozpędza się do prawie 260 km/h. Parametry doprawdy imponujące.
Zgodnie z przewidywaniami auto jeżdżące jak Muscle Car, konsumuje etylinę jak… Muscle Car. Katalogowo, SRT8 pobiera z 90-litrowego zbiornika około 20 litrów na 100 km w ruchu miejskim, niewiele ponad 10 litrów na trasie i średnio – 14 litrów. Przyznam szczerze, nie weryfikowałem tych danych z prostej przyczyny. Jeżeli decydujemy się na auto z ośmiocylindrowym motorem, to domyślamy się, że 468 KM potrzebuje sporego zastrzyku etyliny, żeby owe koniki rozbrykać. A jeżeli kupujemy auto tylko po to, aby coś udowodnić sąsiadom, no to trudno…
fot. mat. prasowe
Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 V8 HEMI - silnik
Grand Cherokee perfekcyjnie sprawuje się na asfalcie. Szczególnie, trzymając kierunek jazdy i precyzyjnie wpisując się w zakręty. A wbrew pozorom, w autach zza Oceanu, nie było to takie oczywiste. Pamiętam jak sprawny inaczej może być układ kierowniczy niektórych amerykańskich aut z „fałósemką” pod maską. Dzięki systemowi Quadra-Trac, SRT8 jest autem 4-napędowym. Ale nie dlatego, że nadaje się w teren. Powód jest bardziej prozaiczny. Dzięki temu łatwiej tego potwora okiełznać. Istnieje wprawdzie możliwość regulacji charakterystyki zawieszenia, ale ustawienia Trac, Snow, Sport, Tow i Auto są raczej tylko dopełnieniem dla systemu Launch, który pomaga tym 2,5-tonowym gigantem wystrzelić z miejsca.
Podobnie, jak w innych wersjach silnikowych GC, tak i w SRT8 z silnikiem współpracuję ośmiobiegowy automat. Przekładnia jest sterowana w pełni elektronicznie. Dzięki ponad 40 indywidualnym mapom oprogramowania, skrzynia potrafi dostosować się do warunków jazdy, optymalizując zużycie paliwa i osiągi. Oprogramowanie uwzględnia takie czynniki zmienne jak przebieg momentu obrotowego, przyspieszenie, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń. Automat ten posiada również ręczną możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy.
fot. mat. prasowe
Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 V8 HEMI - przednie i tylne fotele
Wrażenia z jazdy
Wrażenia z jazdy? Imponujące, jak całe auto. Wprost… monstrualne. To moje trzecie spotkanie z Jeepem Grand Cherokee sygnowanym jako Street and Racing Technology. Dwa poprzednie dotyczyły jednak jakby zupełnie innego auta. 410 KM, które oferował poprzedni SRT8 produkowany w latach 2006-2010 to zdecydowanie nie to samo co 468 KM obecnie. Tak, prawie 60 KM robi wielka różnicę. I to wcale nie w spalaniu. Auto jest ponad sekundę szybsze w sprincie do 100 km/h. Ma też zdecydowanie bardziej sprawną skrzynię biegów i układ kierowniczy.
Okiem przedsiębiorcy
Grand Cherokee kosztuje, w zależności od wersji od 211 tysięcy złotych. Odmiana SRT8 jest wyceniona na 338 tys. złotych. I jest warta każdej z wydanych na nią złotówek. Zakup można sfinansować przez Fiat Bank Polska w każdej placówce dealerskiej.
W przypadku kredytu udzielanego przez Fiat Bank, minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych.
fot. mat. prasowe
Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 V8 HEMI - przód
Inną ofertą FGA jest leasing operacyjny. Umowa zawierana jest na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym nawet 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu AC/OC/NW, ubezpieczeń spłaty leasingu Bezpieczny Kredyt oraz Ubezpieczenia GAP w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.
Podsumowanie
Jeep Grand Cherokee SRT8 to auto całkowicie odjechane. Zbyt wiele kosztuje, zbyt wiele pali za to odwdzięcza się tym, co prawdziwi mężczyźni lubią najbardziej. Cudownym basowym mruczeniem, przyspieszeniem wciskającym w fotel i niszczącym ego posiadacza tuningowanej „beemki” z sąsiedniego pasa ruchu. Tak, to auto nierozsądne. Ale na Boga, czy zawsze musimy być rozsądni? W końcu, życie jest tak krótkie…
1 2
oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)