Nowy Jaguar XE zadebiutował
2014-09-09 17:39
Jaguar XE © fot. mat. prasowe
Nowy model Jaguara – XE, został zaprezentowany światu w Earl’s Court w Londynie. Samochód pochwalić się może między innymi odmienionym designem, stworzonym w oparciu o nową architekturę modułową, elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego, układem ASPC chroniącym przykładowo przed wpadnięciem w poślizg czy laserową technologią HUD. Model XE wejdzie do sprzedaży w 2015 roku.
Przeczytaj także: Jaguar C-X16
Design: nowa architektura modułowa
Jaguar XE został skonstruowany zgodnie z nową architekturą modułową. Pozwala ona uzyskać idealne proporcje: krótki zwis przedni, dłuższy zwis tylny oraz dynamiczną sylwetkę z kabiną skierowaną ku tyłowi. Dzięki tej konstrukcji XE oferuje zarówno niską, sportową pozycję za kierownicą, jak i smukłą sylwetkę przypominającą coupe.
Jednym z rozpoznawalnych wzorniczych elementów Jaguara są charakterystyczne światła pozycyjne w kształcie litery J. W tylnych lampach pozioma linia przecinająca znaczek stanowi istotny element stylizacji, odziedziczony po kultowym modelu E-Type.
Smukła sylwetka ma najniższy współczynnik oporu powietrza spośród wszystkich dotychczasowych modeli Jaguara – zaledwie 0,26.
fot. mat. prasowe
Nowy Jaguar XE
Osoby zajmujące miejsca z przodu i z tyłu cieszą się dużą ilością miejsca na głowę i na nogi – XE dowodzi, że smukła, aerodynamiczna sylwetka i przestronność wnętrza nie muszą się wzajemnie wykluczać. Wysoka jakość tkanin, drobnoziarnista skóra oraz detale, takie jak kontrastujące podwójne przeszycia nadają wnętrzu indywidualny charakter. Klient ma możliwość wyboru wykończenia w połyskliwej czerni, z ozdobnego aluminium lub współczesnego drewna. Dopełnieniem jest oświetlenie wnętrza w jednym z 10 różnych kolorów.
Aluminiowy szkielet Monocoque
XE to pierwszy model zaprojektowany z użyciem całkowicie nowej modułowej architektury Jaguara oraz jedyny samochód w klasie, wykorzystujący aluminiowy szkielet monocoque.
Nowy XE został opracowany pod kątem spełnienia najsurowszych norm zderzeniowych na świecie, takich jak US i Euro NCAP. Specjalna konstrukcja aluminiowej pokrywy silnika zapewnia wysoki poziom ochrony pieszych.
Ważnym aspektem stosowania aluminium przez Jaguara jest ekologia. Ponowne wykorzystanie tego bardzo cennego materiału daje gwarancję ogromnego spadku ogólnej emisji CO2, a nowy XE jest pierwszym samochodem na świecie, w którym zastosowano RC 5754 – stop aluminium wykonany głównie z odzyskanego materiału. Przyszłe modele również będą wykorzystywały RC 5754, co pomoże Jaguarowi osiągnąć cel w postaci uzyskania 75% udziału materiałów z odzysku do 2020 roku.
fot. mat. prasowe
Jaguar XE
Podwozie: zwinność, dobre wyczucie, łatwość prowadzenia
Choć większość konkurentów stosuje w przednim zawieszeniu kolumny MacPhersona, zespół ds. dynamiki pojazdu Jaguara nalegał na lepsze rozwiązanie - podwójne wahacze. Przednie aluminiowe zwrotnice są równie lekkie, co sztywne. Wykuwa się je z odlewanych półfabrykatów w chronionym patentem procesie produkcyjnym.
Zastosowane elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPAS) oferuje niezwykłe możliwości dostrojenia i wydajność paliwa w porównaniu z układami hydraulicznymi.
Model XE jest pierwszym Jaguarem wyposażonym w system EPAS. Oprócz redukcji emisji CO2 nawet o trzy procent, system oferuje działanie w sposób wymagany przez inżynierów Jaguara.
Bezpieczeństwo czynne: inteligentne technologie wspierające kierowcę
XE to pierwszy samochód osobowy na świecie, który zostanie wyposażony w układ ASPC (ang. All Surface Progress Control). Całkowicie nowy system działa jak tempomat do powolnej jazdy. ASPC jest aktywny w przedziale od 3,6 km/h do 30 km/h: poprzez precyzyjną kontrolę układu hamulcowego i napędowego zapewnia optymalną trakcję w warunkach najniższej przyczepności bez wpadania w poślizg oraz bez udziału kierowcy.
Laserowa technologia HUD (ang. head-up display) wyświetla na przedniej szybie kolorowe obrazy o wysokim kontraście, dostarczając kierowcy informacje takie jak prędkość czy instrukcje nawigacji. Poza doskonałą jakością obrazu laserowy wyświetlacz HUD oferuje mniejsze rozmiary i o niemal jedną trzecią niższą masę niż obecne systemy.
Jaguar jest jednym z pierwszych producentów w segmencie wykorzystującym technologię kamery stereoskopowej. Ten supernowoczesny czujnik jest „oczyma” niezależnego systemu hamowania awaryjnego modelu XE, zapewniając bardzo dokładny pomiar prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu i potrafiąc zainicjować hamowanie z pełną siłą w celu uniknięcia kolizji lub ograniczenia jej skutków.
Kamera stereoskopowa rozpoznaje także znaki drogowe i ostrzega przed opuszczeniem pasa ruchu. XE wyposażony jest również w takie systemy jak adaptacyjny tempomat, ostrzeganie przed zbliżaniem się do innego pojazdu, monitorowanie martwego pola, półautomatyczne parkowanie równoległe i prostopadłe oraz wykrywanie ruchu podczas cofania.
Przeczytaj także:
Nowy Jaguar XF z napędem na cztery koła
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)