eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneIdealne auto firmowe: warto zaSUVać

Idealne auto firmowe: warto zaSUVać

2014-05-28 00:40

Idealne auto firmowe: warto zaSUVać

SUV © Marc Xavier - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Bezawaryjna i ekonomiczna eksploatacja, wszechstronność i atrakcyjne warunki gwarancji oraz zakupu to przepis na idealne auto firmowe. Z reguły sięgamy więc po zaradne miejskie hatchbacki, pojemne i przestronne kombi lub reprezentatywne, eleganckie limuzyny. A gdyby tak wybrać auto łączące w sobie wszystkie te cechy?

Przeczytaj także: Idealne auto flotowe

Istnieje grupa pojazdów, która łączy w sobie większość z tych zalet. Segment SUV-ów, bo o nich mowa, od lat jest najdynamiczniej rozwijającym się segmentem rynku, który w najmniejszym stopniu odczuł skutki kryzysu w motoryzacji. Niesłabnące zainteresowanie, jakim auta te cieszą się wśród klientów spowodowało, że powstało już wiele podsegmentów tego rynku, a prawie każdy liczący się producent ma w swojej ofercie nawet po kilka różnych modeli, które można zakwalifikować jako SUV-y i crossovery. W czym tkwi fenomen tych „sportowo-użytkowych” samochodów i czy ich atuty można wykorzystać w specyficznej eksploatacji typowej dla aut firmowych?

Apetyt pod kontrolą

O ile warunki zakupu i zasady gwarancji oraz obsługi leasingowej są indywidualnie wynegocjowanymi ustaleniami, to w przypadku auta firmowego na pierwszy plan wysuwają się koszty jego codziennej eksploatacji, ze spalaniem na czele. Wydawać by się mogło, że sporych rozmiarów „miejskie terenówki” jak przystało na swoje gabaryty, potrafią zmusić do częstych wizyt na stacjach benzynowych. Nic bardziej mylnego. Dzięki zastosowaniu tych samych jednostek napędowych co w innych, często miejskich hatchbackach tych samych producentów, potrafią osiągnąć nieznacznie wyższe lub te same wartości spalania. Biorąc pod uwagę pokonywane przez auta służbowe dystanse, najsłuszniejszym wyborem wydają się jednostki wysokoprężne. Nowoczesne diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa cechują się bardzo dużą elastycznością, przyzwoitymi osiągami i co najważniejsze – relatywnie niskim spalaniem. Najbardziej kompromisowymi silnikami są te do 2000 cm3 pojemności. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań, a w droższych modelach także systemów Start&Stop, wyłączających silnik podczas postoju, oraz w przypadku hybryd układów odzyskujących energię z hamowania silnikiem, najniższe wartości spalania w segmencie wynoszą nawet poniżej 5 l w cyklu mieszanym. W przypadku najoszczędniejszych diesli pod maską SUV-ów możemy także liczyć na godne uznania 6-8-litrowe spalanie w wielkomiejskich korkach. Niezaprzeczalną zaletą jednostek do 2 litrów pojemności są także niższe stawki akcyzowe oraz ubezpieczenie OC i opłaty skarbowe.

fot. Marc Xavier - Fotolia.com

SUV

Jednym z powodów, dla których klienci wybierają SUV-y, jest ich wszechstronność. Oferują one taki sam, a czasem nawet wyższy komfort podróży i wyposażenia niż ich mniejsi bracia.


Wyżej, wygodniej, komfortowo

Konieczność sprawnego poruszania się po mieście lub punktualnego dotarcia na umówione spotkanie wymaga pracy z autem zapewniającym odpowiednie osiągi. Ociężałe na pierwszy rzut oka SUV-y potrafią zawstydzić i zostawić w tyle niejedną osobówkę. Dzięki zastosowaniu turbodoładowanych jednostek o dużych momentach obrotowych oraz lekkich konstrukcji i materiałów polecane przez nas 2-litrówki generują zazwyczaj moc od 150 do 177 KM, choć zdarzają się także podrasowane fabrycznie wyjątki o mocy powyżej 200 KM (np. BMW X1 25d). Pozwala to autom ważącym z reguły pomiędzy 1500 (np. Mazda CX-5) a 1900 kg na przyśpieszenia od zera do 100 km/h w czasie nawet poniżej 7 s i osiąganie prędkości maksymalnych powyżej 200 km/h. Wyższy środek ciężkości i mniej aerodynamiczne kształty pomimo usilnych starań stylistów powodują jednak, że wysokie SUV-y i crossovery o zwiększonych prześwitach mogą być głośniejsze przy wyższych prędkościach oraz bardziej narażone na boczne podmuchy wiatru. Większość z nich zapewnia za to znacznie większy komfort podróży niż inne typy aut. To zasługa głównie świetnie zestrojonych zawieszeń, w przeważającej części z napędem AWD, choć nie zawsze jest to regułą. Napęd na cztery koła, najczęściej z elektronicznym przenoszeniem momentu obrotowego na koła, które w danej chwili bardziej go potrzebują, przydaje się nie tylko w wymagającym terenie. Układ taki świetnie sprawdza się także na trasie oraz pozwala pewniej pokonywać ostre zakręty, skuteczniej walcząc z prawami fizyki i tendencją do nadsterowności i podsterowności. Na rynku istnieją też SUV-y (np. Suzuki Grand Vitara, Subaru Forester) ze stałym napędem 4×4, reduktorem i blokadą dyferencjału – rozwiązaniami typowymi dla rasowych aut terenowych.

Na bogato

Jednym z powodów, dla których klienci wybierają SUV-y, jest ich wszechstronność. Oferują one taki sam, a czasem nawet wyższy komfort podróży i wyposażenia niż ich mniejsi bracia. Te pseudoterenówki mogą być wyposażone równie bogato co luksusowe limuzyny, a montowanie w nich najnowocześniejszych i innowacyjnych systemów to już norma. W pojazdach nie tylko z segmentu premium w standardzie lub za dopłatą znajdziemy kamery cofania, asystentów pasa ruchu, systemy Start&Stop, aktywne tempomaty, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy nagłośnienia z najwyższej półki. Tym, co wyróżnia tego typu pojazdy, są z reguły wygodne i wszechstronne wnętrza. Typowy kompakt SUV oferuje sporo miejsca nad głowami oraz na nogi, co jest istotne szczególnie w przypadku wysokich pasażerów siedzących z tyłu. Wobec służbowego wykorzystania pojazdów sporego znaczenia nabierają ich możliwości bagażowe. W przypadku SUV-ów są one na ogół bardzo duże. Przeciętny SUV potrafi przetransportować znacznie więcej ładunków niż duże osobowe kombi. Najwięksi przedstawiciele segmentów mogą pochwalić się maksymalnymi przestrzeniami o pojemności ok. 1700 l. Istotna jest też płaska podłoga ładunkowa, którą łatwiej tu uzyskać niż w aucie osobowym. W niektórych konstrukcjach mogą jednak przeszkadzać wysokie progi załadunku.

Podsumowanie
Motoryzacja nie lubi próżni i utartych schematów. Najlepszym przykładem tego są SUV-y, crossovery i ich pochodne konstrukcje, które coraz śmielej rywalizują z autami miejskimi, rodzinnymi kombi czy segmentem premium w obliczu zarezerwowanego dla nich dotąd przeznaczenia. Dlatego też warto wziąć pod uwagę te niezwykle uniwersalne pojazdy gotowe sprawdzić się w każdym zadaniu, z którym musi zmierzyć się idealne auto firmowe.

Wybrane polecane SUV-y i crossovery:

fot. mat. prasowe

Wybrane polecane SUV-y i crossovery

Polecane suv-y to VW Tiguan, Audi Q5, Toyota RAV4, Mazda CX5, Honda CR-V, Ford Kuga i Nissan Qashqai.


Przeczytaj także: Opel Frontera 2024 w Polsce Opel Frontera 2024 w Polsce

oprac. : Łukasz Pełnikowski / Biznes Car Biznes Car

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • auto służbowe

    press_3 / 2014-05-30 14:21:13

    jako auto służbowe RAV4 jest ciekawym rozwiązaniem ale wg mnie warto wziąć pod uwagę hybrydowego Aurisa: dobrze prezentujące się przestronne auto z bardzo niskim spalaniem. No i jak to toyota: bezawaryjne. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: