PZWLP i Masterlease: CFM w I kw. 2014
2014-05-07 13:18
PZWLP i Masterlease: CFM w I kw. 2014 © gstockstudio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Flota samochodowa w "budżetówce"
W ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku, w stosunku do stanu zanotowanego na koniec grudnia 2013 , dynamika wzrostu wyniosła 3 procent. Łączna flota samochodów firmowych finansowanych i zarządzanych przez 16 największych i najważniejszych na polskim rynku firm CFM, zrzeszonych w PZWLP, wynosi po pierwszym kwartale blisko 117,5 tys. aut (117.404). Stanowi to 75% całego rynku wynajmu długoterminowego w Polsce. Większość, bo aż 77% (90.400) pojazdów znajduje się w leasingu operacyjnym z pełną obsługą (FSL – Full Service Leasing), czyli najbardziej rozwiniętej i jednocześnie najpopularniejszej na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej, formie finansowania i zarządzania parkiem samochodów firmowych. W leasingu z serwisem (LS – Leasing Service), a więc w uproszczeniu, niepełnej wersji leasingu operacyjnego z pełną obsługą, pozostaje 14% aut (16.406). Najmniejszą grupę (9%) łącznej floty firm PZWLP stanowią pojazdy znajdujące się w tzw. wyłącznym zarządzaniu (FM – Fleet Management), czyli usłudze zapewniającej przedsiębiorcom tylko opiekę administracyjną i serwisową nad flotą samochodów służbowych, bez finansowania pojazdów.- Możliwość zakupu przez cały pierwszy kwartał samochodów z kratką, od których dzięki tzw. okienku derogacyjnemu, przedsiębiorcy będą mogli odliczać 100% podatku VAT przez cały okres eksploatacji, nie miała istotnego wpływu na wyniki odnotowane przez branżę CFM w pierwszych trzech miesiącach roku - mówi Leszek Pomorski, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management. – Aut tego typu we flotach firm PZWLP przybyło niewiele, podczas gdy łącznie w tym okresie w Polsce sprzedano ponad 22 tys. samochodów z homologacją ciężarową N1. Natomiast, zaplanowane od kwietnia wdrożenie znaczących zmian prawnych dotyczących VAT od samochodów firmowych, mogło już mieć wyraźny wpływ na decyzje części przedsiębiorców w zakresie zakupu bądź wymiany flot. Dlatego też, ze względu na nietypową sytuację prawno – podatkową, z jaką mieliśmy do czynienia w pierwszych trzech miesiącach roku, z pełnowartościowymi ocenami oraz wnioskami dotyczącymi aktualnej kondycji branży CFM w Polsce, warto zaczekać do końca pierwszego półrocza. Dane po drugim kwartale, kiedy rynek ustabilizuje się po wprowadzeniu nowych przepisów, będą już w pełni odzwierciedlały obraz branży w 2014 roku.
fot. mat. prasowe
Statystyki firm członkowskich PZWLP po I kwartale 2014 r.
16 należących obecnie do PZWLP firm kupiło w pierwszym kwartale 2014 roku łącznie prawie 12,5 tys. nowych samochodów w Polsce, co oznacza, że branża CFM skupiona w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wygenerowała blisko ¼ całkowitej sprzedaży aut do firm. Zgodnie z danymi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, przygotowanymi na podstawie informacji publikowanych przez Centralną Ewidencję Pojazdów, w okresie od stycznia do marca bieżącego roku, w Polsce zostało zakupionych łącznie ponad 55 tys. (55.279) nowych aut zarejestrowanych na firmy, uwzględniając wszystkie podmioty posiadające REGON, od jednoosobowych mikro przedsiębiorstw do dużych korporacji oraz wszelkie formy finansowania – od zakupu za środki własne, przez leasing finansowy, kredyt i wynajem długoterminowy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)