Fatalne oznakowanie polskich dróg
2014-04-22 23:59
![Fatalne oznakowanie polskich dróg [© Marcin Chodorowski - Fotolia.com] Fatalne oznakowanie polskich dróg](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/drogi-powiatowe/Fatalne-oznakowanie-polskich-drog-136083-200x133crop.jpg)
Drogi © Marcin Chodorowski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ponad 2 tysiące kilometrów "schetynówek" w dwa lata
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła oznakowanie dróg w Polsce. Skontrolowano drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne, które stanowią zdecydowaną większość rodzimych dróg. Spośród łącznie ponad 400 tys. km dróg w Polsce drogi gminne stanowią 55 procent (ponad 237 tys. km), 33 procent to drogi powiatowe (prawie 130 tys. km) a 7 procent to drogi wojewódzkie (28,5 tys. km). Drogi krajowe, w tym ekspresowe oraz autostrady to zaledwie 5 procent łącznej długości polskich dróg.Niestety wyniki kontroli wskazały na wiele błędów i nieprawidłowości. Nieprawidłowości w ocenie NIK miały negatywny wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Wśród najczęściej występujących nieprawidłowości NIK wymienia oznakowanie niezgodne z zatwierdzoną organizacją ruchu. Kolejną plagą jest nadmiar znaków w jednych miejscach (znacząco utrudniający ich rozpoznanie w więc i dostosowywanie się do nich), przy jednoczesnym braku wymaganych organizacją ruchu znaków w innych miejscach.
Wiele do życzenia pozostawia sposób oznakowania robót drogowych - według kontrolerów Izby aż 70 proc. robót drogowych jest niewłaściwie oznakowane, a na drogach po zakończeniu prac pozostają znaki, wprowadzając w błąd kierowców. Niewłaściwy jest też stan techniczny znaków drogowych. Pionowe bywają nieczytelne, zniszczone, uszkodzone, mają niewłaściwą barwę tablic, a znaki poziome były słabo widoczne albo nieczytelne na niemal 30 proc. skontrolowanych dróg.
Znaki są ponadto umieszczane na złej wysokości, na nieodpowiednich konstrukcjach (słupach czy drzewach ) oraz niebezpiecznie blisko krawędzi jezdni, a odległości pomiędzy znakami są mniejsze od normy wyznaczonej przepisami. Kolejne nieprawidłowości dotyczą niewłaściwej widoczności znaków - zasłaniały je przydrożne reklamy oraz drzewa i krzewy.
Podstawową przyczyną niewłaściwego ustawiania znaków, jest - w opinii NIK - albo brak projektów organizacji ruchu albo wadliwe projekty. Oznakowanie pionowe i poziome wprowadza się właśnie na podstawie takich projektów.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)