eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneUwaga na felgi bez certyfikatów

Uwaga na felgi bez certyfikatów

2014-04-09 12:03

Uwaga na felgi bez certyfikatów

Uwaga na felgi bez certyfikatów © digitalefotografien - Fotolia.com

Atrakcyjny design oraz niewygórowana cena - tym właśnie kuszą kupujących sprzedawcy alufelg. Takim ofertom warto się przyjrzeć ze zdwojoną wnikliwością. Niejednokrotnie bowiem okazuje się, że sprzedawane przez nich felgi, owszem, są piękne i niedrogie, ale nie posiadają certyfikatów bezpieczeństwa.

Przeczytaj także: Na ferie zimowe samochodem

Ładne, ale niebezpieczne

Na portalach aukcyjnych kupić można obręcze kilka razy tańsze niż produkty renomowanych producentów. Potrafią zachwycić designem i na pierwszy rzut oka trudno odróżnić je od markowych felg. To najczęściej obręcze mało znanych firm z Azji. Jednak kraj, w którym są one produkowane nie musi świadczyć o ich jakości. - Część dużych koncernów przenosi swoją produkcję na wschód ze względów ekonomicznych – tłumaczy Filip Biesek, Koordynator Działu Felg w Oponeo.pl. – Także w Chinach powstają produkty bardzo dobrej jakości i w rozsądnej cenie. Problem tkwi nie w kraju, z którego felgi pochodzą, a w tym, że nie posiadają one certyfikatów bezpieczeństwa i tym samym stanowią ryzyko dla osób, które je kupują.

Z badań przeprowadzonych przez Oponeo.pl wynika, że aż 52% osób kupujących felgi stawia niską cenę i atrakcyjny wygląd ponad bezpieczeństwo swoje i pasażerów. To osoby, które są gotowe nabyć tani produkt bez certyfikatów. 23% klientów szuka niedrogich i dobrych jakościowo obręczy. Wygląd i poczucie bezpieczeństwa są priorytetem jedynie dla 9% właścicieli aut.

fot. digitalefotografien - Fotolia.com

Uwaga na felgi bez certyfikatów

Od dobrze wyważonych felg zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Tańsze produkowane są metodą odlewu grawitacyjnego. Ich struktura jest często niejednolita, pęcherze powietrza, które tworzą się w obręczach osłabiają ich konstrukcję, co grozi szybkim odkształceniem.


Głośno i ryzykownie

Od dobrze wyważonych felg zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Tańsze produkowane są metodą odlewu grawitacyjnego. Ich struktura jest często niejednolita, pęcherze powietrza, które tworzą się w obręczach osłabiają ich konstrukcję, co grozi szybkim odkształceniem. Kontrola jakości, a zwłaszcza badania RTG, które powinno być ostatnim etapem produkcji, prowadzone są wyrywkowo. Najechanie na przeszkodę, wjazd w dziurę na drodze może skutkować pęknięciem obręczy, uszkodzeniem samochodu i groźnym wypadkiem. Kierowcy, którzy zakupili tanie i słabe jakościowo obręcze są częstymi gośćmi serwisów motoryzacyjnych. - Zdarza mi się montować felgi, które klienci zakupili na aukcjach internetowych. Nie ma tu mowy o jakichkolwiek certyfikatach bezpieczeństwa – mówi Sławomir Kamiński z serwisu ogumienia Mobilny Wulkan. - Towar został wybrany na podstawie średnicy lub rozstawu śrub, były tani i ładny, co stało się wystarczającą motywacją do zakupu. Takie osoby skarżą się później, że przy wyższych prędkościach trudno utrzymać tor jazdy auta, a nadmierne drgania koła powodują hałas i zakłócają komfort podróżowania. Kierowcy są również zaniepokojeni szybką korozją felg. Bywa, że po jednym sezonie takie obręcze należy wymienić.

Wiodący producenci felg podkreślają także, że certyfikaty bezpieczeństwa są szczególnie ważne dla samochodów w okresie gwarancji. Kupując drugi komplet tym razem nieoryginalnych kół np. na zimę, możemy utracić pewność, że nasze auto pozostanie objęte gwarancją.

Jak wybrać bezpieczne felgi?

Tylko obręcze z certyfikatem bezpieczeństwa (np. TUEV, PIMOT) możemy użytkować bez obaw. Regulamin 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczący homologacji kół określa, jakie badania powinny przejść felgi, by dostać stosowne atesty. Wiodący producenci sprzedają towary, które pozytywnie przeszły skomplikowane testy wytrzymałościowe. – Fakt, że firma spełnia np. wymagania ISO w jakiejś kategorii, nie daje nam gwarancji, że spełnia je również felga, która trafia do klienta, a takimi certyfikatami najczęściej chwalą się sprzedawcy – dodaje Waldemar Hałacz z Alcar Polska. - Nie dajmy się zwieść umieszczanym na internetowych aukcjach informacjom, szukajmy potwierdzeń i certyfikatów na stronach producentów, bądźmy nieufni dla naszego własnego dobra.

O taką dokumentację warto poprosić sprzedawcę lub sprawdzić, czy dostępna jest ona na stronie producenta.

Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Jak wybrać auto flotowe?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: