eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneInternetowy Samochód Roku 2013

Internetowy Samochód Roku 2013

2014-03-17 11:12

Internetowy Samochód Roku 2013

Internetowy Samochód Roku 2013 © adimas - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Serwis ogłoszeń motoryzacyjnych OtoMoto.pl już dziewiąty raz przyznał nagrody w stworzonym na podstawie statystyk z wyszukiwarki rankingu "Internetowy Samochód Roku". W minionym roku najbardziej pożądanym samochodem w Polsce okazał się zwycięzca z 2012 roku - Volkswagen Golf. Drugie miejsce zajęło Audi A4, które zepchnęło Volkswagena Passata na ostatnie miejsce podium. Partnerem badania był TNS Polska.

Przeczytaj także: Internetowy Samochód Roku 2012

Autorzy raportu przyjrzeli się najnowszym tendencjom rynkowym oraz preferencjom klientów w zakresie samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz maszyn rolniczych i budowlanych. Analizie poddano również wyszukiwania nowych aut oraz rynek samochodów przeznaczonych dla klientów o najbradziej zasobnych kieszeniach.

Zestawienie dziesięciu najczęściej poszukiwanych marek aut używanych od lat opanowały konstrukcje należące do niemieckich producentów, na czele z Volkswagenem, Audi i BMW. Dopiero na dalszych miejscach pierwszej dziesiątki pojawia się Fiat, Renault czy Toyota.

Najpopularniejszym modelem został - czwarty rok z rzędu – Volkswagen Golf. Jednakże hitem polskiego rynku nie jest już 1,9 TDI. Polacy częściej wyszukiwali wersji z silnikiem benzynowym. Najpopularniejszy rocznik to 2008, a kolor - czarny. Golf zdeklasował rywali zupełnie - szukano go ponad 4,6 miliona razy. To 3 razy lepszy wynik od zanotowanego przez wicelidera rankingu.

fot. mat. prasowe

Najczęściej wyszukiwane modele

Zestawienie 10 najczęściej poszukiwanych modeli ubiegłego roku, tradycyjnie już opanowały samochody należące do niemieckich koncernów. Wyjątkiem jest ósme miejsce, które należy do Hondy Civic.


Mocno zmieniły się preferencje Polaków co do wybieranego rodzaju paliwa. Rok temu silnik diesla pojawiał się w połowie wszystkich zapytań o typ zasilania, teraz w zaledwie jednej trzeciej. Najmocniej wzrosła popularność pojazdów z LPG, ten parametr zaznaczało ponad 25 procent poszukujących.

- Szukamy oszczędności na paliwie, ale jesteśmy gotowi zapłacić za auto nieco więcej niż w ubiegłych latach - mówi Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl – Najpopularniejszy przedział cenowy to „do 10 000 zł”. Ale częściej niż w poprzednich latach wybieramy opcję „do 20 000” czy „do 30 000”. Jeśli dodamy do tego 6-procentowy wzrost sprzedaży nowych aut w 2013 roku – to doniesienia z rynku motoryzacyjnego przestają brzmieć tak pesymistyczne.

fot. mat. prasowe

Trendy na rynku używanych

Niezmiennie głównymi czynnikami branymi przez Polaków pod uwagę przy zakupie używanego samochodu jest rocznik, rodzaj paliwa i cena.


W kategorii aut nowych najczęściej szukano Skody Octavii. To niekwestionowany lider wszystkich rankingów sprzedaży w Polsce. Przez ostatnie dwa lata ten model ustępował rumuńskiej Dacii Duster, która przebojem wdarła się na pierwsze miejsce wśród najczęściej wyszukiwanych aut nowych w latach 2011 i 2012.

Również w przypadku pojazdów użytkowych niemieccy producenci cieszą się największym zainteresowaniem – Mercedes i Volkswagen zajmują dwa pierwsze miejsca. Ale możemy też znaleźć i polskie akcenty w tym rankingu. Kolejny rok w kategorii maszyn rolniczych zwycięża Ursus. Co ciekawe, najbardziej poszukiwane modele to egzemplarze, które mają średnio po 20 lat – i ze względu na swoją prostą i niezawodną konstrukcję wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. I tu kolejna ciekawostka – najpopularniejsze modele, czyli Ursus c360 i Ursus 3512 były bazą do stworzenia kolejnych modeli koparko-ładowarki Ostrówek. A ta z kolei maszyna, zwana „koparką ciągnikową” pojawiła się na trzecim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych maszyn budowlanych.

fot. mat. prasowe

Najczęściej wyszukiwane roczniki

Nieco ponad 40 proc. poszukujących było zainteresowanych modelami w wieku 6-10 lat. Samochodów starszych niż 10 lat poszukiwało natomiast kolejne 30 proc. kupujących.


Skąd taka popularność marek zza zachodniej granicy? Michał Roszkowski, szef działu badań rynku motoryzacyjnego wyjaśnia: - Kiedy pominiemy aspekty czysto cenowe i ekonomiczne, na czele rankingu ważności czynników wyboru samochodów na naszym rynku znajduje się marka. W dalszej kolejności znajduje się niezawodność samochodu, a dopiero na kolejnych miejscach wygląd, wyposażenie i pozostałe czynniki związane z samochodem i jego funkcjonalnością. To marka w dużej mierze determinuje nasze decyzje zakupowe na rynku samochodów nowych i używanych, a na podstawie naszych doświadczeń i opinii o marce budujemy koszyk zakupowy na rynku motoryzacyjnym. Marki niemieckie, w tym VW, a ostatnio również Skoda, zapożyczając niektóre wartości w ramach mariażu z VW, przodują w ocenach wspomnianych aspektów wizerunkowych. Ostatnie sukcesy najnowszego Golfa (nagroda Car of The Year 2013) na pewno umacniają aktualny wizerunek marki VW w oczach konsumentów.

Informacje o badaniu
Ranking tworzyli przez cały rok 2013 użytkownicy serwisu otoMoto.pl. Za każdym razem, gdy korzystali z wyszukiwarki na stronie – oddawali głosy. Tak powstały statystyki odnośnie popytu na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Z kolei każda wystawiona oferta daje nam informacje na temat podaży. Tegoroczną edycję rankingu stworzono na podstawie ponad 460 milionów zapytań i ponad 9 milionów ofert z serwisu otoMoto.pl.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: