Internetowy Samochód Roku 2013
2014-03-17 11:12
Internetowy Samochód Roku 2013 © adimas - Fotolia.com
Serwis ogłoszeń motoryzacyjnych OtoMoto.pl już dziewiąty raz przyznał nagrody w stworzonym na podstawie statystyk z wyszukiwarki rankingu "Internetowy Samochód Roku". W minionym roku najbardziej pożądanym samochodem w Polsce okazał się zwycięzca z 2012 roku - Volkswagen Golf. Drugie miejsce zajęło Audi A4, które zepchnęło Volkswagena Passata na ostatnie miejsce podium. Partnerem badania był TNS Polska.
Przeczytaj także: Internetowy Samochód Roku 2012
Autorzy raportu przyjrzeli się najnowszym tendencjom rynkowym oraz preferencjom klientów w zakresie samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych oraz maszyn rolniczych i budowlanych. Analizie poddano również wyszukiwania nowych aut oraz rynek samochodów przeznaczonych dla klientów o najbradziej zasobnych kieszeniach.Zestawienie dziesięciu najczęściej poszukiwanych marek aut używanych od lat opanowały konstrukcje należące do niemieckich producentów, na czele z Volkswagenem, Audi i BMW. Dopiero na dalszych miejscach pierwszej dziesiątki pojawia się Fiat, Renault czy Toyota.
Najpopularniejszym modelem został - czwarty rok z rzędu – Volkswagen Golf. Jednakże hitem polskiego rynku nie jest już 1,9 TDI. Polacy częściej wyszukiwali wersji z silnikiem benzynowym. Najpopularniejszy rocznik to 2008, a kolor - czarny. Golf zdeklasował rywali zupełnie - szukano go ponad 4,6 miliona razy. To 3 razy lepszy wynik od zanotowanego przez wicelidera rankingu.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wyszukiwane modele
Mocno zmieniły się preferencje Polaków co do wybieranego rodzaju paliwa. Rok temu silnik diesla pojawiał się w połowie wszystkich zapytań o typ zasilania, teraz w zaledwie jednej trzeciej. Najmocniej wzrosła popularność pojazdów z LPG, ten parametr zaznaczało ponad 25 procent poszukujących.
- Szukamy oszczędności na paliwie, ale jesteśmy gotowi zapłacić za auto nieco więcej niż w ubiegłych latach - mówi Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl – Najpopularniejszy przedział cenowy to „do 10 000 zł”. Ale częściej niż w poprzednich latach wybieramy opcję „do 20 000” czy „do 30 000”. Jeśli dodamy do tego 6-procentowy wzrost sprzedaży nowych aut w 2013 roku – to doniesienia z rynku motoryzacyjnego przestają brzmieć tak pesymistyczne.
fot. mat. prasowe
Trendy na rynku używanych
W kategorii aut nowych najczęściej szukano Skody Octavii. To niekwestionowany lider wszystkich rankingów sprzedaży w Polsce. Przez ostatnie dwa lata ten model ustępował rumuńskiej Dacii Duster, która przebojem wdarła się na pierwsze miejsce wśród najczęściej wyszukiwanych aut nowych w latach 2011 i 2012.
Również w przypadku pojazdów użytkowych niemieccy producenci cieszą się największym zainteresowaniem – Mercedes i Volkswagen zajmują dwa pierwsze miejsca. Ale możemy też znaleźć i polskie akcenty w tym rankingu. Kolejny rok w kategorii maszyn rolniczych zwycięża Ursus. Co ciekawe, najbardziej poszukiwane modele to egzemplarze, które mają średnio po 20 lat – i ze względu na swoją prostą i niezawodną konstrukcję wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. I tu kolejna ciekawostka – najpopularniejsze modele, czyli Ursus c360 i Ursus 3512 były bazą do stworzenia kolejnych modeli koparko-ładowarki Ostrówek. A ta z kolei maszyna, zwana „koparką ciągnikową” pojawiła się na trzecim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych maszyn budowlanych.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wyszukiwane roczniki
Skąd taka popularność marek zza zachodniej granicy? Michał Roszkowski, szef działu badań rynku motoryzacyjnego wyjaśnia: - Kiedy pominiemy aspekty czysto cenowe i ekonomiczne, na czele rankingu ważności czynników wyboru samochodów na naszym rynku znajduje się marka. W dalszej kolejności znajduje się niezawodność samochodu, a dopiero na kolejnych miejscach wygląd, wyposażenie i pozostałe czynniki związane z samochodem i jego funkcjonalnością. To marka w dużej mierze determinuje nasze decyzje zakupowe na rynku samochodów nowych i używanych, a na podstawie naszych doświadczeń i opinii o marce budujemy koszyk zakupowy na rynku motoryzacyjnym. Marki niemieckie, w tym VW, a ostatnio również Skoda, zapożyczając niektóre wartości w ramach mariażu z VW, przodują w ocenach wspomnianych aspektów wizerunkowych. Ostatnie sukcesy najnowszego Golfa (nagroda Car of The Year 2013) na pewno umacniają aktualny wizerunek marki VW w oczach konsumentów.
Informacje o badaniu
Ranking tworzyli przez cały rok 2013 użytkownicy serwisu otoMoto.pl. Za każdym razem, gdy korzystali z wyszukiwarki na stronie – oddawali głosy. Tak powstały statystyki odnośnie popytu na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Z kolei każda wystawiona oferta daje nam informacje na temat podaży. Tegoroczną edycję rankingu stworzono na podstawie ponad 460 milionów zapytań i ponad 9 milionów ofert z serwisu otoMoto.pl.
Przeczytaj także:
Internetowy Samochód Roku. Znamy najpopularniejsze auta w Polsce
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, rynek motoryzacyjny, rynek samochodowy, najpopularniejsze samochody, Internetowy Samochód Roku
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)