Zwinna Mazda 3 2.0 Skyactiv-G SkyENERGY
2014-03-05 13:10
Przeczytaj także: Mazda 3 2.0 SkyPassion warta swojej ceny
Technologia
Pod maską testowanego egzemplarza mieszka 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 120 KM. Jak już wspomniałem, jest to odpowiedź Mazdy na wszechobecne montowanie „turbo”. Zamiast downsizingu, japońscy inżynierowie zdecydowali się na stworzenie jednostki wyróżniającej się wysokim stopniem sprężania. Takie rozwiązanie wymusiło zastosowanie nietypowego kolektora wydechowego i zaprojektowanie specjalnych wgłębień w tłokach – wszystko po to, by proces spalania odbywał się w odpowiedni sposób. Te wszystkie „czary” sprawiły, że auto ma spory maksymalny moment obrotowy – 210 Nm (przy 4000 tys.). Według danych producenta, tak skonfigurowany egzemplarz potrafi przyspieszyć do setki w około 10 sekund i rozpędzić się do 194 km/h. Wigor auta hamuje nieco 6-biegowa przekładnia automatyczna, która najlepiej czuje się podczas płynnej jazdy. Technologia SkyActiv ma swoje uzasadnienie przy dystrybutorze paliwa. Mimo iż mamy do czynienia z 2-litrowym silnikiem, średnie spalanie na dystansie ponad 1000 km wyniosło dokładnie 7 litrów. Podobne wyniki osiągają znacznie mniejsze jednostki wspierane przez turbinę.
fot. mat. prasowe
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G SkyENERGY - silnik
Wrażenia z jazdy
Mazda 3 to naprawdę zwinny kompakt. Dobry układ kierowniczy i sprężyste zawieszenie tworzą na tyle udany duet, by na krętych drogach poczuć odrobinę frajdy z jazdy. Nie bez znaczenia jest w tym przypadku masa własna – 1215 kg. Wspomniany wyżej automat nie jest może mistrzem szybkości, ale trudno na niego narzekać. Działa płynnie, nie szarpie i nie ma problemów z dobraniem odpowiedniego biegu podczas gwałtownego wciśnięcia pedału gazu.
Jeśli chodzi o komfort jazdy, to warto zwrócić uwagę na całkiem niezłe tłumienie poprzecznych nierówności. Podwozie pracuje bardzo cicho i nie sposób znaleźć jakieś „ale”. Być może na bardziej okazałych, 18-calowych felgach byłoby nieco gorzej, jednakże „co by było gdyby” nas nie interesuje…
W trasie, przy wyższych prędkościach podczas wyprzedzania przydałoby się może trochę większe stado pod maską, ale 120 KM to dobry kompromis pomiędzy dynamiką a ekonomią. Oczywiście, dla bardziej dynamicznych kierowców Mazda oferuje 165-konną wersję, w której mocy nikomu nie powinno zabraknąć.
fot. mat. prasowe
Mazda 3 2.0 Skyactiv-G SkyENERGY - widok z boku
Okiem przedsiębiorcy
Cennik „Trójki” otwiera wersja SkyGO ze 100-konnym silnikiem 1.5 Skyactiv-G za 63 900 zł. Prezentowany egzemplarz (SkyENERGY) to wydatek minimum 81 900 zł. Należy dodać, że kilka dodatkowych opcji może zwiększyć cenę do ponad 90 tysięcy. Nie jest to okazja sezonu, ale konkurencja wycenia swoje kompakty bardzo podobnie.
Mazda za pośrednictwem Santander Consumer Banku oferuje swoim klientom kredyt (na auto nowe lub używane), który charakteryzuje się: wpłatą własną od 0%, okresem kredytowania do 96 miesięcy (w dniu ostatniej raty auto nie może mieć więcej niż 16 lat) i sporą możliwością indywidualizacji jeśli chodzi o miesięczne raty. Dla przedsiębiorców japoński producent przygotował leasing od 24 do 60 miesięcy dostosowywany do indywidualnie.
Podsumowanie
Mazda 3 2.0 SkyActiv SkyENERGY to udany kompakt skrywający nowoczesną technologię. Być może brak turbiny sprawi, że „Trójka” okaże się znacznie mniej awaryjna niż większość konkurentów. No cóż, pożyjemy, zobaczymy…
Przeczytaj także:
Mazda 3 2.0 SKYACTIV w nieprzyzwoicie niskiej cenie
1 2
oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl
Więcej na ten temat:
Mazda 3, Mazda, Mazda 3 2.0 Skyactiv-G SkyENERGY, testy samochodów, testy aut, auta
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)