Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w 2013
Wynajem długoterminowy samochodów w sektorze publicznym – dlaczego jesteśmy w tyle?
W Polsce jest obecnie jedynie ok. 100 – 150 samochodów służbowych w sektorze publicznym, które znajdują się w wynajmie długoterminowym. Dlaczego tak bardzo odstajemy pod tym względem od Europy Zachodniej, a funkcjonujące w naszym kraju instytucje publiczne niemalże nie uwzględniają tej formy finansowania i zarządzania flotami nawet na poziomie przetargów?
- Tak znaczące różnice w tym zakresie wynikają najprawdopodobniej z jednej strony z mentalności i przyzwyczajeń polskiego sektora publicznego, a z drugiej niestety z wciąż niskiej w instytucjach publicznych świadomości usług wynajmu długoterminowego i możliwości finansowania samochodów służbowych w sposób inny niż zakup – mówi Sławomir Wontrucki, Członek Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Fleet Management Polska. – W Europie Zachodniej sektor publiczny, co jest zapewne pochodną ogólnego rozwoju gospodarki wolnorynkowej w tych krajach, działa w sposób bardziej nowoczesny, wzorując się na standardach biznesowych obowiązujących na rynkach komercyjnych. Ma to także odzwierciedlenie w kwestiach floty instytucji publicznych, gdzie głównie z powodów ekonomicznych i nowoczesnego zarządzania organizacją, sięga się po wynajem długoterminowy pojazdów służbowych.
Leasing operacyjny z pełną obsługą, czyli wynajem długoterminowy, jest natomiast coraz bardziej popularną formą finansowania i użytkowania floty na rynku komercyjnym w Polsce. Zgodnie z szacunkami PZWLP, w Polsce jest obecnie ok. 350 tys. leasingowanych samochodów firmowych. Ponad 1/3 tych pojazdów znajduje się już właśnie w wynajmie długoterminowym (CFM). Z usługi tej korzystają zarówno bardzo duże korporacje, jak i sektor MSP. Od wielu lat tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego aut w Polsce jest bardzo dynamicznie i wynosi średnio 10-12% rocznie. Pomimo, że usługa ta jest w naszym kraju wciąż bardzo młoda– pierwsze firmy rozpoczęły działalność w tym zakresie 18 lat temu – to konsekwentnie zastępuje już starsze oraz mniej opłacalne dla firm formy finansowania, takie jak zakup, czy leasing finansowy. Pod względem wartości bilansu samochodów oddanych w leasing, obecnie rynek CFM stanowi już ponad 45% rynku klasycznego leasingu finansowego aut i wartość ta wzrosła w ciągu 3 ostatnich lat o 5%. Patrząc na wartość bilansową aut, w ciągu ostatnich 2 lat wynajem długoterminowy samochodów urósł o 25% w stosunku do stanu z końca 2011 roku, co oznacza, że rozwijał się pod tym względem ponad 2-krotnie szybciej od leasingu finansowego pojazdów firmowych.
Firmy skupione w PZWLP, czyli organizacji reprezentującej ok. 75% rynku wynajmu długoterminowego w Polsce, generują obecnie sprzedaż nowych samochodów w naszym kraju na poziomie 40 - 45 tys. aut. To blisko ¼ całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w 2013 roku, uwzględniającej wszelkie formy finansowania oraz wszelkie podmioty posiadające REGON - od dużych korporacji, po jednoosobowe mikroprzedsiębiorstwa. Firmy wynajmu długoterminowego zaczynają więc być coraz bardziej istotnym elementem wpływającym na kondycję całej branży motoryzacyjnej w Polsce. Na wynajmie długoterminowym samochodów służbowych przez sektor publiczny w naszym kraju mogą więc skorzystać nie tylko same instytucje publiczne i polscy podatnicy, ale także cała branża motoryzacyjna w Polsce. Aut kupowanych na potrzeby instytucji publicznych będzie po prostu więcej – w przypadku wynajmu długoterminowego będą one bowiem wymieniane znacznie częściej, niż obecnie.
![Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku [© Freepik] Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2024 roku](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/flota-samochodowa/Wynajem-dlugoterminowy-i-Rent-a-Car-w-2024-roku-264636-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)