Fotoradary bis: nadchodzi pomiar odcinkowy
2014-02-18 13:31
Pomiar prędkości © stocksolutions - Fotolia.com
Przeczytaj także: Będą nowe fotoradary
Tradycyjne fotoradary mierzą praktycznie prędkość chwilową pojazdu, a ich obszar działania jest praktycznie punktowy. Z jednej strony oznacza to, że na tradycyjnym fotoradarze "wpaść" może kierowca przekraczający prędkość w trakcie np. wyprzedzania (gdzie chwilowo może pojawić się większa prędkość pojazdu), z drugiej - że po minięciu fotoradaru kierowcy na ogół przyspieszają, więc wpływ fotoradaru na ograniczenie prędkości jest tylko punktowy (na odcinku ok. 150-300 metrów).Sposobem na ominięcie wad punktowego pomiaru prędkości jest odcinkowy pomiar prędkości, w trakcie którego mierzona jest średnia prędkość pojazdu na dłuższym dystansie. Dopiero taki pomiar pozwala na rzeczywiste wykrywanie kierowców-miłośników pedału gazu. Jak działa taki pomiar? Bazuje on na zależności znanej każdemu ze szkoły podstawowej, czyli wzorze na prędkość średnią (v=s/t, gdzie v to prędkość średnia, s - droga, t - czas w którym została przebyta droga s). Wystarczy więc na pewnym znanym odcinku (rzędu kilku kilometrów) mierzyć czas przejazdu pojazdu, by potem - poprzez prostą operację matematyczną - wyznaczyć prędkość średnią. Operację taką realizują specjalne urządzenia, współpracujące z systemem komputerowym. Urządzenie rejestruje za pomocą techniki rozpoznawania numerów rejestracyjnych pojazdu (z tablicy rejestracyjnej bądź naklejki na przedniej szybie) czas wjazdu danego samochodu na taki odcinek, następnie - już na drugim końcu odcinka - jest odczytywany czas wyjazdu z odcinka drogi. Różnica tych czasów daje czas w którym kierowca pokonał dany odcinek, a stąd już prosta droga do wyznaczenia średniej prędkości. Wystarczy teraz porównać taką prędkość z dopuszczalną prędkością, by sprawdzić czy kierowca jechał zgodnie z przepisami, czy zapracował na mandat za przekroczenie prędkości.
fot. stocksolutions - Fotolia.com
Pomiar prędkości
Główna Inspekcja Transportu Drogowego przymierzała się do wprowadzenia takiego systemu pomiaru prędkości od kilku lat. Teraz ogłosiła listę miejsc, w których mają stanąć urządzenia do pomiaru odcinkowego. Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których staną nowe urządzenia, były stan bezpieczeństwa (wybierano miejsca szczególnym niebezpieczne dla ruchu drogowego, z uwzględnieniem zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości przez kierujących pojazdami), warunki techniczne do zainstalowania urządzeń, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji.
Według planów Inspekcji Transportu Drogowego urządzenia takie mają stanąć w 29 miejscach. najwięcej ich stanie w województwie mazowieckim (aż pięć), z tego trzy w obrębie drogi krajowej nr 50 (pełniącej rolę obwodnicy Warszawy dla ciężarówek), gdzie urządzenia pomiarowe staną koło Sochaczewa (długość odcinka 2,9 kilometra), pomiędzy miejscowościami Regut i Człekówka (4,8 kilometra), oraz koło Strachówki (3,5 kilometra).
Najdłuższy odcinek pomiarowy znajdzie się w woj. warmińsko-mazurskim na DK16, na trasie Olsztyn - Gietrzwałd, będzie on miał długość 12,7 kilometra.
Dwa odcinki znajdą się na drodze ekspresowej S7. Jeden z woj. małopolskim, pomiędzy Stróżą a Pcimiem (długość 3,5 km), drugi w woj. świętokrzyskim na odcinku pomiędzy miejscowościami Gózd i Suchedniów (długość odcinka pomiarowego to 6,8 km).
Pierwsze kontrole za pomocą urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości mają być wykonywane najpóźniej na początku roku 2015.
Droga | Długość odcinka | Miejscowość | Gmina | Powiat | Województwo |
48 | 2,15 | Tomaszów Mazowiecki | Tomaszów Mazowiecki | tomaszowski | łódzkie |
8 | 1,6 | Kluki | Kluki | bełchatowski | łódzkie |
72 | 3,3 | Złota | Głuchów | skierniewicki | łódzkie |
9 | 3,6 | Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna | Kolbuszowa | kolbuszowski | podkarpackie |
9 | 1,3 | Krościenko Wyżne/ Iskrzynia | Krościenko Wyżne / Korczyna | krośnieński | podkarpackie |
3 | 4,82 | Babigoszcz - Gniazdowo | Przybiernów/Goleniów | goleniowski | zachodniopomorskie |
2 | 3,9 | Torzym -Koryta | Torzym | sulęciński | lubuskie |
32 | 3,35 | Sulechów | Sulechów | zielonogórski | lubuskie |
94 | 2,175 | Łosiów | Lewin Brzeski | brzeski | opolskie |
92 | 2,5 | Tarnowo Podgórne | Tarnowo Podgórne | poznański | wielkopolskie |
19 | 3,8 | Zwierki - Zabłudów | Zabłudów | białostocki | podlaskie |
59 | 5,83 | Mrągowo | mrągowski | warmińsko-mazurskie | |
20 | 3,18 | Mokrzym | Bytów | bytowski | pomorskie |
6 | 2 | Rumia | Rumia | gdyński | pomorskie |
16 | 2 | Rogóźno | Rogóźno | grudziądzki | kujawsko-pomorskie |
5b | 4,7 | Szubin | Szubin | nakielski | kujawsko-pomorskie |
61 | 6,2 | Kisielnica - Stawiski | Piątnica/ Stawiski | łomżyński i kolneński | podlaskie |
16 | 12,7 | Olsztyn - Gietrzwałd | Gietrzwałd | olsztyński | warmińsko-mazurskie |
S7 | 3,5 | Stróża - Pcim | Pcim | myślenicki | małopolskie |
S7 | 6,8 | Gózd - Suchedniów | Suchedniów | skarżyski | świętokrzyskie |
94 | 5,4 | Tarnów - Ładna | Skrzyszów | tarnowski | małopolskie |
5 | 6,8 | odcinek drogi krajowej między m. Borzęcin, a m. Prusice | Żmigród/Prusice | trzebnicki | dolnośląskie |
12 | 2,5 | Szlichtyngowa + Górczyna | Szlichtyngowa gm. wiejsko miejska | wschowski | lubuskie |
7 | 9,8 | Rybitwy - Szymaki | Baboszewo / Płońsk | ciechanowski | mazowieckie |
50 | 3,5 | Strachówka | Strachówka | wołomiński | mazowieckie |
60 | 1,95 | Karniewo | Karniewo | makowski | mazowieckie |
50 | 4,8 | Regut - Człekówka | Kołbiel | otwocki | mazowieckie |
10 | 1,65 | Kalisz Pomorski - Pruszcz | Kalisz Pomorski | drawski | zachodniopomorskie |
50 | 2,9 | Sochaczew | Sochaczew | sochaczewski | mazowieckie |
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)