Kierowcy a oznaczenia opon
2014-02-01 01:20
Przeczytaj także: Nowe oznakowanie opon
8 kluczowych danych z badania
Znajomość oraz percepcja etykiet
1. Konsumenci oswajają się z systemem etykietowania opon...
36% respondentów słyszało o etykietach, względem 22% w 2012 r. Najsłabiej poinformowani są Brytyjczycy (28%). Nie ma w tym niezwykłego: tradycyjnie, najmniej interesują się obsługą techniczną swoich aut. Wynik ten wzrasta do 46% wśród osób, które niedawno kupiły opony (czyli już po wprowadzeniu etykiet), co jest dość logiczne. Jednakże, ponad połowa z nich (52%) dowiedziała się o istnieniu etykiet na oponach dopiero w momencie zakupu.
2. ... i uważają, że to dobry pomysł...
72% pytanych osób było pozytywnie nastawionych do systemu etykietowania opon, którego zadaniem jest pomóc konsumentom podejmować bardziej świadome decyzje o zakupie. Etykiety są lepiej postrzegane przez Włochów (87%) oraz Hiszpanów (83%) niż Brytyjczyków oraz Niemców (59%). Francuzi z kolei mieszczą się w średniej.
3. ... jednak nie znają zbyt dobrze ocenianych parametrów
8% respondentów było w stanie podać trzy kryteria etykietowania opon. Nawet jeśli słusznie wskazują na hamowanie na mokrej nawierzchni oraz opór toczenia, wahają się względem trzeciego kryterium: czy chodziło o przyczepność na mokrej drodze, wytrzymałość na zużycie, czy też hamowanie na suchej nawierzchni? Prawidłowej odpowiedzi, którą jest zewnętrzny hałas toczenia, udzieliło 21% ankietowanych osób, co i tak stanowi postęp względem roku 2012 (13%). W tym przypadku, najpilniejszymi uczniami okazali się Niemcy.
4. Hamowanie na mokrej nawierzchni to nadal najważniejsze kryterium
85% ankietowanych osób uważa (podobnie jak rok wcześniej), że hamowanie na mokrej nawierzchni jest najważniejszym parametrem, stawiając je zdecydowanie przed oporem toczenia (13%) oraz zewnętrznym hałasem toczenia (3%). Większość respondentów zapytanych o dodatkowe kryterium, jakie chętnie ujrzeliby na etykietach, wskazała na wytrzymałość na zużycie (67%), podobnie jak w ubiegłym roku.
Wpływ etykiet na zachowania zakupowe
5. Osoby, które niedawno dokonały zakupu opon, zaczynają uwzględniać etykiety...
38% konsumentów, którzy dokonali niedawno zakupu opon, zwracało uwagę (11% w znacznym stopniu, 27% w niewielkim) na etykietę w momencie zakupu. Za tą uśrednioną wartością kryje się jednak duże zróżnicowanie w zależności od kraju: Hiszpanie (50%) oraz Włosi (48%) są zdecydowanie bardziej wrażliwi na dane z etykiet niż Brytyjczycy (26%), Niemcy (32%) czy też Francuzi (33%).
6. ... uważając je za czytelne i zrozumiałe
73% niedawnych nabywców (87% we Francji) nie potrzebowało pomocy, by zrozumieć system klas parametrów zastosowanych na etykietach. Większość z nich uważa, że etykiety są czytelne i zrozumiałe.
7. ... jednak zwracają uwagę przede wszystkim na cenę
56% niedawnych nabywców, którzy zwracali uwagę na etykiety, deklaruje, że wyznaczyli sobie najpierw przedział cenowy, zanim jeszcze spojrzeli na klasy parametrów na etykiecie. Teoretycznie, respondenci uważali bezpieczeństwo za najważniejsze kryterium decydujące o wyborze (51%), przed ceną (23%). Jednak w momencie zakupu, kierują się raczej stosunkiem jakości do ceny. Inaczej mówiąc: bezpieczeństwo na pierwszym miejscu, ale nie za każdą cenę!
8. ... a ostatecznie zdają się na rekomendację sprzedawcy
80% spośród niedawnych nabywców opon, którzy przed wejściem do sklepu, nie podjęli jeszcze decyzji o wyborze, poprosiło o poradę sprzedawcę i większość z nich (97%) postąpiła zgodnie z jego zaleceniami. Rola sprzedawcy posiada zatem kluczowe znaczenie przy wyborze opon. Jest to szczególnie dobrze widoczne w Hiszpanii oraz we Włoszech (87%).
![Oznakowanie opon - nowe przepisy Oznakowanie opon - nowe przepisy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/opony/Oznakowanie-opon-nowe-przepisy-106110-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)