Branża TSL 2013-2014
2014-01-16 10:30
Branża TSL 2013-2014 © lassedesignen - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża TSL - zmiany w przepisach
Branżę transportową czekały nowe wyzwania, wynikające przede wszystkim z poszukiwania oszczędności i optymalizacji kosztów w wielu branżach. W skrajnych przypadkach, wzrost obciążeń firm transportowych spowodował przejście małych przewoźników do szarej strefy, co miało bezpośredni wpływ na destabilizację cen frachtów. Oprócz tego, dostawcy musieli się zmierzyć z narastającą konkurencją. Priorytetowym celem branży w roku 2013 był ciągły rozwój, poszerzanie i indywidualizowanie oferty, idące w parze ze wzrostem jakości usług. Ważny aspekt stanowiły również działania wpływające na usprawnienie obsługi klienta.„Najważniejsza w dalszym ciągu jest jakość i terminowość usług, ale coraz większe znaczenie zaczął odgrywać szybki kontakt z klientem. Branża transportowa musiała wypracować rozwiązania, które pozwoliły na obniżenie kosztów i dostosowanie oferty do stale rosnących wymagań. Trafnym rozwiązaniem okazało się wprowadzenie usługi transportu intermodalnego. Jednym z ważnych elementów rozwoju były inwestycje w technologie usprawniające proces zarządzania flotą oraz obsługę klienta. Szanse pojawiły się także na polu specjalizacji pracowników. Do tej pory czekamy również na ujednolicenie e-myta, co stanowiłoby znaczne ułatwienie w fazie planowania kosztów.” – SKAT Transport.
Bacznie obserwując i analizując sytuację ekonomiczną w krajach europejskich można wysunąć tezę, że rynek się stabilizuje. Przepisy w strukturach krajów unijnych powoli, ale stopniowo zostają ujednolicane, infrastruktura drogowa z roku na rok wygląda coraz lepiej, a na rynku przybywa wykwalifikowanych pracowników. Ryzyko stanowi ciągły wzrost kosztów operacyjnych oraz zacięta walka cenowa pomiędzy konkurencją.
„Ostatnie lata przynoszą odnowienie poprzednich wartości większości wskaźników rynkowych, jednakże w wielu jeszcze dziedzinach nie osiągnęły one wartości sprzed 2008r. Odnotowano także wiele nowych zjawisk i trendów, które mają wpływ na zwiększanie efektywności prowadzonej działalności transportowej.” - dr Ernest Czermański, Uniwersytet Gdański.
fot. lassedesignen - Fotolia.com
Branża TSL 2013-2014
NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W BRANŻY TSL
Transport intermodalny i drobnicowy
Transport intermodalny to dynamiczny i stale rozwijający się segment branży TSL. Jak przewiduje Urząd Transportu Kolejowego udział transportu intermodalnego w przewozach kolejowych, może wzrosnąć nawet do 8% w kolejnych latach. Usługa łączy w sobie elastyczność i mobilność. Co istotne, transport intermodalny ma także pozytywny wpływ na środowisko. Modernizacja infrastruktury transportowej w kraju, między innymi: rosnąca liczba operatorów kolejowych, nowe terminale, a także wsparcie środków unijnych przyczynią się do rozwoju tej usługi w Polsce.
„Transport intermodalny to odpowiedź na oczekiwania wymagającego klienta. Usługa ta jest się nie tylko innowacyjnym rozwiązaniem, ale również sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz formą dbania o środowisko. W tym roku flota SKAT Transport została wzbogacona o nowe rodzaje naczep intermodalnych typu Huckepack, które pozwalają na przekierowanie ładunków z dróg na inne środki transportu (transport kolejowy i promowy).”– SKAT Transport.
Według danych Urzędu Transportu kolejowego od lipca do września 2013 roku przewoźnicy przetransportowali 176,3 tysiąca sztuk jednostek. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 3,71% (wg masy) i 6,01% (wg wykonanej pracy).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)