Leasing samochodów z usługą Full Service Leasing
2014-01-15 00:30
Leasing samochodów z usługą Full Service Leasing © Alex Hubenov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Full service leasing coraz popularniejszy
Leasing pojazdów po 2012 r., według danych ZPL, to prawie 17 mld zł udzielonego finansowania, co oznacza minimalny spadek (-0,1 procenta) w porównaniu do 2011 r. Jednak nadal samochody stanowią ponad połowę (54 procent) wszystkich wyleasingowanych środków trwałych. Na plusie natomiast 2012 r. zamknęła branża Car Fleet Management (CFM), która zajmuje się zarówno wynajmem długoterminowym, usługą Full Service Leasing, jak i zarządzaniem flotą.W ubiegłym roku rynek ten urósł do prawie 105 tysięcy pojazdów, co stanowi wynik o 10 procent lepszy niż w 2011 roku.
Wśród wszystkich oferowanych rozwiązań największym powodzeniem cieszył się Full Service Leasing, czyli leasing wraz z szerokim pakietem usług dodatkowych związanych z utrzymaniem floty, które przez cały czas trwania umowy leasingowej znajdują się po stronie leasingodawcy. Full Service Leasing stanowił w 2012 roku prawie 80 procent rynku Car Fleet Management, prawie 11 procent leasing z serwisem oraz ponad 9 procent wyłącznie zarządzanie flotą.
fot. Alex Hubenov - Fotolia.com
Leasing samochodów z usługą Full Service Leasing
Rozszerzenie leasingu
Full Service Leasing (FSL) to tak naprawdę nic innego, jak rozszerzona wersja klasycznego leasingu, dlatego wyjaśnienia warto rozpocząć od definicji tego drugiego. Leasing polegająca na uzyskaniu potrzebnego środka trwałego (np. pojazdu) bez konieczności jego zakupu na własność. Leasingobiorca płaci firmie leasingowej opłaty, mogące pochodzić np. z przychodów, które korzystający uzyskuje dzięki wykorzystaniu pojazdów, zarabiający niejako na siebie. Czyli na podstawie umowy leasingowej klient dysponuje samochodem, nie jest natomiast jego właścicielem i to się nie zmienia zarówno w przypadku klasycznego leasingu, jak i opcji FSL. Różnica polega jednak na tym, że podmioty korzystające z usług CFM najczęściej nie wykupują samochodu po wygaśnięciu kontraktu, a gdy stara umowa się kończy, podpisują kolejne porozumienie z daną firmą leasingową.
Przedsiębiorca zainteresowany leasingiem ma do wyboru dwa podstawowe rodzaje tej formy finansowania. Pierwszy to leasing finansowy, w którego przypadku korzystający uwzględnia leasingowany przedmiot w swoich aktywach i dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Kosztem uzyskania przychodu, zmniejszającego podstawę opodatkowania, będą poza odpisami amortyzacyjnymi także części odsetkowe rat leasingowych oraz codzienne koszty użytkowania. Zaletą tego rodzaju finansowania jest brak ograniczeń dotyczących minimalnej wartości końcowej oraz minimalnego okresu trwania umowy.
Przeważa operacyjny
Jednak w przypadku usługi FSL najczęściej korzysta się z drugiej opcji, czyli leasingu operacyjnego. W jego przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje firma finansująca, a opłata wstępna, opłaty leasingowe (część kapitałowa i odsetkowa), a także opłaty związane z eksploatacją stanowią koszt uzyskania przychodu leasingobiorcy i tym samym zmniejszają kwotę opodatkowania. Ponadto, w przypadku leasingu operacyjnego, podatek VAT jest naliczany do każdej opłaty leasingowej, co powoduje, że inaczej niż w przypadku leasingu finansowego, zapłata VAT-u jest rozłożona w czasie.
Co jest ważnie w FSL
W ramach FSL firma uzyskuje wraz z leasingowanymi samochodami pakiet usług dodatkowych, związanych między innymi z:
- obsługą serwisową i przeglądami,
- opieką ubezpieczeniową i ubezpieczeniem Assistance,
- wymianą opon,
- likwidacją szkód,
- dostępem do kart paliwowych,
-
raportowaniem i kontrolą pojazdu lub pojazdów.
Zatem w przypadku FSL, poza korzyściami fiskalnymi takimi samymi jak przy leasingu operacyjnym, leasingobiorca może po prostu cieszyć się komfortem użytkowania bez poświęcania czasu na obsługę, ubezpieczenie czy naprawy auta firmowego.
Dodatkowo, firma z branży CFM, która rozpoczyna współpracę z klientem zainteresowanym Full Service Leasingiem, ma do zaoferowania wiele rabatów. Począwszy od rabatów na serwisowanie, naprawy, po ubezpieczenia. Warto jednak pamiętać, że możliwość negocjowania niższych stawek ze względu na działanie efektu skali to zaleta każdego rodzaju leasingu. Ze względu na zawieranie wielu umów między innymi z jednym wybranym ubezpieczycielem, firma leasingowa może liczyć na dużo atrakcyjniejsze warunki, niż osoba indywidualna.
To istotne, gdyż w ocenie polskich przedsiębiorców korzystne usługi dodatkowe stanowią jeden z podstawowych motywów korzystania z leasingu. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie BZ WBK Leasing przez Homo Homini, wybiera je ponad połowa (54 procent) leasingobiorców z sektora MŚP. Najpopularniejsze pozostają ubezpieczenia, które wybiera co trzeci przedsiębiorca (32 procent), dodatkowo 13 procent wybiera kartą paliwową, a 9 procent usługi serwisów samochodowych.
oprac. : FlotaAutoBiznes
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)