Samochody używane: najchętniej Opel i BMW
2013-07-05 00:46
Opel, BMW, Honda i Nissan – najczęściej poszukiwane marki © Tommy Blase - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polacy wolą samochody używane
MotoRaporter działa od maja 2013 r., wcześniej przez kilka miesięcy działał w ramach „testów rynkowych” pod marką OK-Auto; w tym czasie firma wykonała zlecenia dla ponad tysiąca klientów zainteresowanych zakupem używanego samochodu - raport powstał w oparciu o dane zebrane podczas tych „interwencji”.- Ponad tysiąc oględzin i raportów ze stanu samochodów wystawionych na sprzedaż to już solidna baza do wyciągania pierwszych wniosków. A te nie są zbyt optymistyczne, chociaż jednocześnie niespecjalnie zaskakujące - nasz pomysł na stworzenia takiej ogólnopolskiej sieci ekspertów jaką jest MotoRaporter wziął się właśnie z obserwacji „wolnoamerykanki” jaka na tym rynku panuje - mówi Marcin Ostrowski, współwłaściciel i Prezes spółki Caliope, będącej właścicielem MotoRaporter.
Z analiz MotoRaportera wynika, że aż w 66 proc. przypadków stan auta deklarowany w ogłoszeniu nie zgadza się ze stanem faktycznym. Właściele sprzedawanych samochodów często mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny samochodu wykonane przez eksperta. Aż 74 proc. wystawianych na sprzedaż aut jest po wypadku. Z grupy, który zgodziła się na oględziny eksperta, ponad jedna czwarta sprzedających (26 procent) nie zgodziła się z kolei na odbycie jazdy próbnej.
Badania przeprowadzono na podstawie oględzin i raportów ponad tysiąca wystawionych na sprzedaż samochodów (20 proc. badanych aut zostało wystawionych przez prywatnych właścicieli, 80 proc. przez komisy samochodowe).
fot. Tommy Blase - Fotolia.com
Opel, BMW, Honda i Nissan – najczęściej poszukiwane marki
Opel, BMW, Honda i Nissan – najczęściej poszukiwane marki
Najbardziej poszukiwanymi markami używanych aut były w I połowie 2013 r. Opel (11,33 proc.), BMW (8,67 proc.), Honda i Nissan (po 6 proc.).
- Opel 11,33%
- BMW 8,67%
- Honda 6,00%
- Nissan 6,00%
- Audi 5,33%
- Ford 5,33%
- Peugeot 5,33%
- Renault 5,33%
- Volvo 5,33%
- Toyota 4,00%
- Mazda 4,00%
- Jeep 4,00%
- Citroen 4,00%
- VW 4,00%
- Seat 3,33%
- Fiat 3,33%
- Mercedes 2,67%
- Land Rover 2,67%
- Alfa Romeo 2,67%
- Kia 2,00%
- Chevrolet 1,33%
- Chrysler 1,33%
- Hyundai 1,33%
- Skoda 0,67%
W kategorii popularności w ramach konkretnej marki bezkonkurencyjny okazał się Volvo XC90 - tym właśnie modelem zainteresowanych było aż 55 procent poszukujących auta tej marki, również bardzo dużą popularnością w ramach swoich marek cieszyły się modele Ford Mondeo i Audi A4 (odpowiednio 44 i 40 proc.).
Najczęściej poszukiwane były auta młode i w średnim wieku (32 proc. z rocznika 2011 i młodszego, 39 proc. z przedziału 2006 – 2010), z niedużymi silnikami (54 proc. z przedziału 1000-2000 cm), z niewielką przewagą diesli nad benzynowcami (55 proc. wobec 45 proc.), ze ze stosunkowo dużym przebiegiem (zdecydowana większość badanych aut, bo aż 71 procent miała powyżej 100000 km).
Co warte podkreślenia – jest to przebieg de facto deklarowany, ponieważ aż w 40 % przypadków Eksperci MotoRaportera mieli podstawy by podejrzewać „cofnięcie licznika”.
Skąd auto?
Prawie 80 procent wystawionych na sprzedaż samochodów (dokładnie 79 proc.) pochodzi z importu, z czego zdecydowanie najwięcej z Niemiec (38 %):
- Niemcy 38,00%
- Polska 21,00%
- Belgia 12,00%
- Holandia 11,00%
- Włochy 8,00%
- Stany Zjednoczone 6,00%
- Austria 4,00%
- Inne (m.in. Francja, Grecja) 3,00%
- Zakup samochodu to spory koszt i ważne wydarzenie w życiu każdego kupującego. Ogromna liczba ogłoszeń motoryzacyjnych dostępnych w Internecie oznacza wygodę i dostęp do szerokiego wyboru przy poszukiwaniu wymarzonego pojazdu w rozsądnej cenie. Jednak z drugiej strony kupno auta używanego to bardzo duże ryzyko, nie brak bowiem nieuczciwych sprzedawców aut powypadkowych lub z ukrytymi wadami technicznymi – mówi Marcin Ostrowski - Nasz raport pokazuje, że tylko co trzecie auto w rzeczywistości odpowiada opisowi z ogłoszenia, w sumie 57 proc. sprawdzanych aut nie uzyskuje pozytywnej rekomendacji naszych ekspertów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)