Firmowy samochód a ubezpiecznie AC
2013-02-12 09:42
AC dla firmowych aut © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Samochód firmowy: jakie ubezpieczenie?
OC, czyli o czym powinien wiedzieć każdy kierowcaO tym, że każdy samochód powinien mieć wykupione ważne ubezpieczenie OC wiedzą chyba wszyscy. OC samochodu to nic innego jak ubezpieczenie majątkowe na podstawie którego zakład ubezpieczeń przejmuje na siebie ekonomiczne skutki wyrządzonych osobom trzecim szkód. Zawierając umowę ubezpieczenia OC, odpowiedzialność taką przejmuje ubezpieczyciel. Najważniejszą kwestią, o której najczęściej zapominają kierowcy jest fakt, że OC nie pokrywa szkód, które ponosi jej właściciel. W tym przypadku konieczne jest posiadanie ubezpieczenie AC (auto-casco).
Istotne jest również to, że OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Każdy kto posiada pojazd podlegający rejestracji musi taką polisę wykupić. Ubezpieczenie działa przez 12 miesięcy 24 h/dobę, bez względu na to kto prowadzi samochód lub gdzie znajduje się auto np. na parkingu czy w garażu. Umowę zawierana jest na okres 12 miesięcy z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym, chyba że pojazd zarejestrowany jest na czas krótszy niż rok (możliwe jest wówczas zawarcie umowy krótkoterminowej). Brak wypowiedzenia umowy skutkuje automatycznym przedłużeniem jej na następny rok. Decydując się na opłacenie ubezpieczenia OC w ratach należy pamiętać, że przed upływem jednego roku od jego zawarcia nie można skutecznie wypowiedzieć umowy.
AC – przed czym cię uchroni?
Choć wykupienie dla samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej ubezpieczenia AC nie jest obowiązkowe, coraz więcej właścicieli aut firmowych decyduje się na taka opcję. Na wstępie warto zaznaczyć, iż nabycie AC daje możliwość innego rozliczenia wydatków na samochód. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wykupić ubezpieczenie AC dla samochodu używanego w ramach działalności gospodarczej, może zaliczyć do kosztów wydatki na jego remonty powypadkowe. Bez znaczenia pozostaje przyczyna wypadku oraz kto był jego sprawcą. Do kosztów zaliczyć można również bieżące naprawy i pozostałe koszty powypadkowe.
fot. mat. prasowe
AC dla firmowych aut
Warto zaznaczyć, że ubezpieczenie AC swoim zakresem chroni majątek ubezpieczonego od skutków takich zdarzeń jak uszkodzenie, zniszczenie czy kradzież pojazdu. Co ważne, zdarzenie to musi zajść w takich okolicznościach, w których musiałby on (gdyby nie posiadał polisy AC) na własny koszt naprawiać pojazd. W zależności od wariantu ubezpieczenie AC może obejmować:
- zderzenie się pojazdów,
- zderzenie się pojazdów z osobami, zwierzętami lub przedmiotami,
- uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie,
- zdarzenia losowe (np. pożar, wybuch, zatopienie),
- kradzież pojazdu lub jego uposażenia,
- zniszczeń powstałych na skutek wandalizmu.
Wypadek autem firmowy co dalej?
Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Czy w przypadku spowodowania wypadku lub też kolizji przez pracownika właściciel floty może pokryć wszystkie koszty z AC? Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy np. związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak w przypadku, gdy kierowca spowodował wypadek będąc pod wpływem alkoholu lub na skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.
W takiej sytuacji można dodatkowo zabezpieczyć się, korzystając z monitoringu pojazdów, który umożliwia śledzenie auta w czasie rzeczywistym oraz przeglądanie historii tras na mapie za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej. Oprócz samej historii zyskujemy również informację o prędkości z jaką poruszał samochód - mówi Małgorzata Słodownik manager działu handlowego Flotis.pl. Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji warto wcześniej ustalić i omówić zasady używania auta. Dobrym rozwiązaniem jest także ustalenie zasad postępowania w razie wypadku i przekazanie pracownikowi informacji o konsekwencjach. W autach służbowych natomiast warto umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek. Dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)