Tylko odpowiednie ciśnienie w oponach gwarantuje dobre osiągi
2019-10-01 09:06
Sprawdzaj parametry i ciśnienie opon © Africa Studio - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest takie ważne?
Masz dobre opony? To doskonale. Musisz jednak mieć świadomość, że nawet ten samochód, który został wyposażony w najlepsze ogumienie i posiada zestaw najbardziej nowoczesnych systemów bezpieczeństwa nie będzie się ani dobrze prowadził, ani hamował, jeżeli nie zadbasz o odpowiednie ciśnienie w oponach.Aby potencjał opony mógł być w pełni wykorzystany, musi ona przylegać do jezdni pełnym zakresem szerokości bieżnika, a to możliwe jest jedynie przy wskazanym przez producenta auta, optymalnym ciśnieniu. Wartość tę znajdziemy w instrukcji pojazdu, na środkowym lewym słupku lub na klapce wlewu paliwa. Warto zwrócić na nią uwagę – dzięki temu zmaksymalizujemy swoje bezpieczeństwo, opóźniając jednocześnie zniszczenie opon.
Na etykiecie uwzględnione są informacje na temat trzech osiągów danej opony:
- Efektywność paliwowa (ikona z dystrybutorem) – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę – opony najwyższej klasy A pozwolą zaoszczędzić do 7,5% paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania na mokrej jezdni – przy prędkości 80 km/h droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G.
- Zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę przy prędkości 80 km/h. Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym głośniejsza opona.
fot. mat. prasowe
Etykieta
– Warto być świadomym konsumentem – już po przeczytaniu trzech informacji dostępnych na etykiecie jesteśmy w stanie dokonać o wiele bardziej przemyślanych decyzji i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, jakie niesie za sobą jazda na oponach niskiej jakości. Niestety łatwo jest podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Zachęcamy wszystkich kierowców do czytania etykiet – oczywiście, zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna wiedza każdego kierowcy na temat kupowanych opon, w które inwestują swoje ciężko zarobione pieniądze. Pamiętajmy, aby właśnie w takiej kategorii myśleć o zakupie nowych opon – inwestycji w bezpieczeństwo nasze i naszych rodzin – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Oczywiście, efektywność paliwowa, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia nie są jedynymi istotnymi parametrami opon – ważne są także droga hamowania na suchej nawierzchni czy na śniegu, odporność na aquaplaning, przyczepność na zakręcie czy trakcja. Te informacje możemy znaleźć i porównać w niezależnych testach opon w prasie i Internecie. Pamiętajmy także, aby dostosować opony do naszego stylu jazdy oraz rodzaju dróg, po których najczęściej się poruszamy – w mieście, na autostradach czy drogach nieutwardzonych.
fot. mat. prasowe
Ciśnienie w oponach
– Nie narażajmy siebie i innych na niepotrzebne ryzyko na drodze – kontrola ciśnienia trwa zaledwie parę minut. Pamiętajmy, że ciśnienie zmniejszone nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości przewidzianej przez producenta samochodu wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry. Jest to długość średniego samochodu! Nigdy nie wiemy, kiedy będziemy zmuszeni gwałtownie zahamować, a te 4 metry mogą zadecydować o tym czy zatrzymamy się przed przeszkodą. Dajmy coś od siebie, aby polepszyć bezpieczeństwo na naszych drogach – kontrola ciśnienia w oponach i czytanie informacji dostępnych na etykietach są jednymi z najprostszych rzeczy, od których możemy zacząć – dodaje Piotr Sarnecki.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)