Kiedy opony kwalifikują się do wymiany?
2018-11-22 10:22
Kiedy opony kwalifikują się do wymiany? © An-T - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wymiana opon: czy to już czas na nowe ogumienie?
Opony to jedyna powierzchnia styku między samochodem a nawierzchnią. Z tego też względu ich kondycja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Oto 5 sytuacji, w których nie powinniśmy ani chwili zwlekać z wymianą ogumienia na nowe.1. Głębokość bieżnika
Stan bieżnika to podstawowy parametr, na który powinniśmy zwrócić uwagę przy ocenie, czy nasze opony ciągle nadają się do jazdy. W przypadku letniego ogumienia jego głębokość wpływa przede wszystkim na zachowania auta podczas jazdy na mokrej nawierzchni - wraz ze spłycaniem się bieżnika opony tracą zdolność odprowadzania wody. Jego krytyczna wysokość to około 3 mm. W oponach zimowych, ze względu na możliwość kontaktu z błotem pośniegowym, bieżnik musi być wyższy.
Głębokość bieżnika nowej opony samochodowej wynosi ok. 8 mm. Prawo zezwala na jazdę z oponami o minimalnej głębokości bieżnika 1,6 mm. Pomimo to w Continental zalecamy wymianę opon letnich już po osiągnięciu 3 mm, a opon zimowych 4 mm. Wynika to z tego, że wraz ze zużyciem bieżnika, możliwości opony do odprowadzania wody czy błota pośniegowego spadają, a droga hamowania sukcesywnie wydłuża się. Tym samym zmniejsza się poziom bezpieczeństwa jazdy - Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska.
fot. An-T - Fotolia.com
Kiedy opony kwalifikują się do wymiany?
2. Nierówne zużycie bieżnika i wyząbkowanie
Zdarza się, że bieżnik opony zużywa się nierównomiernie. Jest to często efekt usterki zawieszenia lub niewłaściwego ciśnienia powietrza w kołach. Nierównomierne zużycie bieżnika – zarówno to widoczne gołym okiem, jak takie, które przejawia się problemem z utrzymaniem kierunku jazdy autem na wprost – kwalifikuje opony do wymiany. Innym sygnałem świadczącym o złym stanie technicznym opon jest ,,huczenie” podczas jazdy. Do takiego zjawiska dochodzi na skutek wyząbkowania bieżnika. Takie ogumienie pozwala na bezpieczną jazdę, jednak hałas, który powoduje znacznie zmniejsza komfort prowadzenia samochodu. Ten typ usterki z reguły oznacza konieczność wymiany ogumienia, skorygowania ustawień zawieszenia, ewentualnie wymiany opon na bardziej odporne na to zjawisko.
3. Mikropęknięcia
Starzenie się opon jest uzależnione w dużej mierze od warunków eksploatacji oraz ekspozycji na promieniowanie UV - ogumienie w aucie garażowanym dłużej będzie w dobrym stanie niż w samochodzie, który jest regularnie parkowany w ciągu dnia na zewnątrz. Zły stan opon spowodowany ekspozycją na promienie słoneczne przejawia się w postaci licznych mikropęknięć, które wpływają na zachowanie ogumienia podczas jazdy. Guma, która utraciła pierwotną sprężystość, ma dużo gorszą przyczepność do nawierzchni, głównie mokrej. W praktyce oznacza to, że auto narażone jest na utratę przyczepności na zakręcie nawet w sytuacji, gdy na asfalcie nie ma grubej warstwy wody, a jest zaledwie wilgotny. Opony, na których widać oznaki starzenia, należy niezwłocznie wymienić. Warto wiedzieć, że maksymalna trwałość opony to 10 lat od daty produkcji. Nawet jeżeli po tym czasie opona wciąż ma wysoki bieżnik to jej dłuższa eksploatacja może być niebezpieczna.
4. Uszkodzenia mechaniczne
Ogumienie powinno być natychmiast wymienione, gdy mamy do czynienia z uszkodzeniami mechanicznymi - zarówno zewnętrznymi (np. nacięcie, pęknięcie czy nierównomierne i nienaturalne zużycie bieżnika), jak i wewnętrznymi, które objawiają się na skutek uszkodzenia mechanicznego konstrukcji opony, z reguły w postaci wybrzuszenia. Uszkodzenia, które da się naprawić, należą do mniejszości. Są to głównie punktowe przebicia czoła bieżnika o średnicy do 5 mm.
5. Bicie, wibracje i drżenie kierownicy
Przyczyn powstawania odczuwalnego bicia na kierownicy, które występuje w określonych zakresach prędkości, może być bardzo wiele. Zaczynając od problemów związanych z układem kierowniczym, układem zawieszenia czy hamulcowym, a kończąc na samych oponach. W przypadku opon może to być związane z ich złym stanem, nierównomiernym zużyciem bieżnika, uszkodzeniem konstrukcji opon, niewyważeniem kół czy nieprawidłowym ciśnieniem w ogumieniu. W przypadku nowych opon przyczyna może tkwić również w niejednorodności ogumienia. W takim przypadku warto odwiedzić profesjonalny serwis oponiarski, w którym można wykonać test drogowy ogumienia, optymalizację ułożenia opony na feldze czy rozmieszczenia opon na pojeździe.
Koła są jedynym elementem łączącym auto z nawierzchnią – powierzchnia styku jednej opony z drogą jest równa wielkość kartki pocztowej lub dłoni. W związku z tym, w dużej mierze to właśnie od dobrego stanu technicznego ogumienia zależy bezpieczeństwo jazdy. Najlepszym momentem na skontrolowanie kondycji opon jest sezonowa wymiana w wyspecjalizowanym serwisie ogumienia, np. BestDrive, w którym profesjonaliści nie tylko dopasują opony do potrzeb danego samochodu i kierowcy, ale także odpowiedzą na wszystkie pytania oraz udzielą fachowej porady. Jeśli kupujemy nowe opony warto postawić na produkty najwyższej jakości oferowane przez renomowanych producentów. Zakup opon premium to inwestycja w nasze bezpieczeństwo i pozostałych uczestników ruchu drogowego.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)