eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneDlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest takie ważne?

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest takie ważne?

2018-10-19 12:08

Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach jest takie ważne?

Sprawdzanie ciśnienia w oponach © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Jednym z elementów istotnie wpływających na bezpieczeństwo jazdy jest prawidłowe ciśnienie w oponach. To ono właśnie decyduje o odpowiedniej przyczepności do jezdni w trakcie przyspieszania, zwalniania i pokonywania zakrętów. Niedopompowane opony oznaczają z kolei dłuższą drogę hamowania, gorsze prowadzenie samochodu, szybsze zużycie bieżnika oraz większe zużycie paliwa. Niestety okazuje się, że spora część Polaków najwyraźniej nie zdaje sobie z tego sprawy - aż 58% kierowców zbyt rzadko kontroluje ciśnienie.

Przeczytaj także: Zimą zadbaj o właściwe ciśnienie w oponach

Eksperci zalecają, aby ciśnienie w kołach sprawdzać co najmniej raz w miesiącu. Należy to robić na zimnych oponach lub po przejechaniu nie więcej niż 2 km. Jest to istotne zwłaszcza jesienią i zimą. Przy 0°C ciśnienie obniża się o 0,2 bara przy 0°C, przy -10°C o 0,3 bara, a przy -20°C o 0,4 bara. Nieodpowiednio napompowane opony znacznie pogarszają właściwości jezdne pojazdu, a to w trudnych warunkach atmosferycznych może być dużym wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych kierujących.

Tylko optymalne, ustalone przez producenta auta ciśnienie gwarantuje, że opona będzie przylegać do drogi największą powierzchnią. Jeśli poziom powietrza będzie niewystarczający, to wówczas z jezdnią stykać będą się jedynie barki bieżnika, ale nie środek koła. Z kolei przy zbyt dużym ciśnieniu opona przylega do drogi jedynie swoim środkiem. Do wykorzystania pełni potencjału danego ogumienia jest potrzebny jego styk możliwie pełnym zakresem szerokości bieżnika.

Podczas jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w kole dochodzi do nadmiernych przeciążeń i przegrzewania się warstw wewnętrznych ścian bocznych opon. Przy dłuższych podróżach w takim stanie w ogumieniu zachodzi nieodwracalne zniszczenie osnowy i opasania. W najgorszym przypadku może dojść do rozerwania opony w czasie jazdy.

Nieodpowiednie ciśnienie oznacza także szybsze zużycie opon oraz częstsze tankowanie ze względu na zwiększone opory toczenia. Zaniedbanie w tym zakresie ma zatem nie tylko konsekwencje związane z bezpieczeństwem, ale odbije się także na zawartości portfela kierowcy lub całej floty.

O prawidłowe ciśnienie powinni również dbać kierowcy samochodów ciężarowych – wielkość taboru samochodowego wykorzystywanego w transporcie drogowym w Polsce szacowana jest na ponad 600 tys. pojazdów. Dla każdego z nich jedynym punktem styku z drogą są opony, które odpowiadają za przenoszenie napędu oraz trakcję, dlatego ich jakość i stan techniczny ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego i efektywność prowadzonej działalności gospodarczej. Odpowiednie ciśnienie w oponach oznacza większe bezpieczeństwo kierowcy, wydłużoną żywotność opon i mniejsze zużycie paliwa. Ponadto dbanie o dobry stan techniczny ogumienia zapewnia większa pewność dostaw – niewłaściwa eksploatacja może zwiększać ryzyko awarii aż o 60%!

fot. mat. prasowe

Ciśnienie w oponach

Tylko przy optymalnym ciśnieniu opona będzie przylegać do drogi największą powierzchnią


Jak kontrolować ciśnienie?


Kontrolować nie znaczy tylko patrzeć – kierowcy powinni mierzyć ciśnienie za pomocą manometru, na „zimnych oponach”. „Na oko” nie ocenimy spadku ciśnienia nawet o 30%, czyli blisko aż o 1 bar.

Nie ma jednej optymalnej wartości ciśnienia dla wszystkich opon, we wszystkich pojazdach. Prawidłowy poziom przewidziany przez producenta samochodu podany jest w instrukcji pojazdu oraz najczęściej na wewnętrznej części środkowego lewego słupka. Wartość ta powinna być taka sama na jednej osi, ponieważ różnica może prowadzić do „ściągania” pojazdu na bok lub mieć wpływ na nierównomierne hamowanie i zmniejszenie działania systemów bezpieczeństwa.
– Prawidłowa ilość powietrza w kołach zdecydowanie zmniejsza ryzyko wcześniejszego zużycia lub pęknięcia opony, ale również skraca drogę hamowania i obniża zużycie paliwa. Apelujemy do wszystkich kierowców – nie zapominajmy o zmierzeniu ciśnienia w oponach. Taka kontrola, przynajmniej raz w miesiącu, powinna być nawykiem – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Ogumienie o prawidłowym ciśnieniu oraz przepisowej wysokości bieżnika jest także, obok dostosowanej do warunków prędkości jazdy, bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu – zjawiska, które polega na wytworzeniu się klina wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać i gwałtownie traci przyczepność.
– Opona jest drugim, a w samochodach z turbo, trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu. Systemy bezpieczeństwa i czujniki wszystkie informacje czerpią z koła, co sprawia, że ich przyczepność jest absolutnie kluczowa dla naszego bezpieczeństwa – dodaje Piotr Sarnecki.

Prawidłowe ciśnienie – cichsza jazda


Hałas to zjawisko naturalne i występować będzie zawsze, prawidłowe ciśnienie jest jednak istotnym czynnikiem wygłuszającym, który może poprawić komfort jazdy kierowców. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze. Jest to bardzo dużo biorąc pod uwagę fakt, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana wartości hałasu o 1 decybel oznacza w rzeczywistości wzrost hałasu o 26% w stosunku do niższej wartości.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: