Branża motoryzacyjna nie żałuje na reklamę
2015-09-30 11:35
Branża motoryzacyjna nie żałuje na reklamę © vege - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013
Jak pokazują najnowsze badania domu mediowego Value Media (Group One), wydatki reklamowe koncernów motoryzacyjnych są bardzo zróżnicowane. I tak np. analiza dowiodła, że w sprzedaż jednego egzemplarza luksusowego Infiniti koncern musi zainwestować nawet 30.000 zł. Dla porównania niemieckie Audi wydaje 13.000 zł, BMW - 6.209 zł, a wyjątkowo oszczędny w tym gronie Mercedes-Benz zaledwie 3.800 zł.Węża w kieszeni wydają się mieć Volkswagen i KIA. W ich przypadku koszt reklamy jednego sprzedanego auta to odpowiednio 2.360 zł i 2.692 zł.
Która marka najhojniejsza?
Zdecydowanym liderem pod względem pojemności budżetu reklamowego na ten rok pozostaje Skoda. To jedyny koncern, którego wydatki reklamowe przekroczyły poziom 100 mln zł. Znakomitą większość tej kwoty pochłonęła promocja modelu Fabia II, Rapid i Octavia. Drugie miejsce utrzymała Toyota, z wydatkami na poziomie 69 mln zł, a na trzecim miejscu znalazł się japoński Nissan (65 mln zł).
Godnym odnotowania jest wysoka, piąta lokata Audi. Ta marka zwiększyła swoje wydatki o ponad 88% (do 48,6 mln zł) spychając z tego miejsca firmę Volkswagen na pozycję numer 9.
Lexus, japoński producent luksusowych pojazdów, co prawda podniósł budżet reklamowy w tym roku o 69% lecz była to kwota 17,6 mln zł.
A ile wydał w tym okresie włoski koncern Maserati na reklamę swoich bolidów? Jedynie 425 tys. zł.
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe poszczególnych marek przypadające na sztukę zarejestrowanego auta (PLN)
fot. mat. prasowe
Wydatki reklamowe i udziały w wydatkach poszczególnych producentów samochodów osobowych
Wydatki reklamowe w podziale na media
Zdecydowanie największym beneficjentem inwestycji reklamowych jest Internet. Koncerny motoryzacyjne wydały w tym roku o 6% więcej na reklamę w sieci, i medium to koncentruje już ponad 36% wszystkich wydatków, dystansując telewizję 35,8%. Te dwa czołowe media skupiają 72% wydatków.
Trzecie, stabilne miejsce w rankingu zajmuje radio, które koncentruje ponad 15% udziału (15,5% rok wcześniej). W radiu branża motoryzacyjna ulokowała ponad 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (+5%), zamykając inwestycję na poziomie ponad 143 mln zł (*dane cennikowe). Pozostałe media, z wyjątkiem prasy (spadek -6,4%) odnotowały przyrosty, które jednak nie pozwoliły przekroczyć progu 5 procent udziału w wydatkach. Wśród mediów, które odnotowały najwyższą dynamikę znalazło się Kino (+60,9%) oraz Outdoor (+45,8%). Umiarkowaną, ale dwucyfrową dynamiką mogą pochwalić się Magazyny (+13,2%).
fot. mat. prasowe
Struktura wydatków reklamowych branży motoryzacyjnej
W opinii analityków Value Media w 2015 i 2016 roku utrzyma się dwucyfrowa stopa wzrostu wydatków reklamowych. Rynek bardzo dynamicznie reaguje na wprowadzone zmiany prawne, umożliwiające firmom optymalizację kosztową. Należy zaznaczyć, iż szacuje się, że 50% aut osobowych sprzedawanych w kraju jest rejestrowanych na firmy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)