PZWLP: CFM w II kw. 2015
2015-07-30 12:17
CFM w II kw. 2015 © joey333 - Fotolia.com
Przeczytaj także: PZWLP i Masterlease: CFM w I kw. 2015
Jak pokazują statystyki, wzrost zanotowany przez rynek wynajmu długoterminowego samochodów (CFM) w Polsce sięgnął po II kwartale bieżącego roku 12,4% w porównaniu do stanu notowanego pod koniec czerwca ubiegłego roku.Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. firmy CFM zrzeszone w PZWLP, stanowiły ok. 80% całego rynku CFM w Polsce i dysponowały flotą blisko 120 tys. aut (119.817). Obecnie, po II kwartale bieżącego roku, jest to już prawie 135 tys. samochodów (134.635), a zatem okazuje się, że rok wystarczył, aby rynek powiększył się o prawie 15 tys. pojazdów (14.818).
Mamy rekord
Jeśli wziąć pod uwagę skumulowany wzrost flot firm PZWLP z dwóch pierwszych kwartałów, to okaże się, że od stycznia do końca czerwca rynek wynajmu długoterminowego w Polsce zdołał wzrosnąć o 7%. Taki wynik powoduje, że mamy najlepsze pierwsze półrocze od sześciu lat.
Skumulowany wzrost rynku wynajmu długoterminowego w dwóch pierwszych kwartałach w poprzednim roku wyniósł 5,1%, a w 2013 roku było to 3,3%. Tempo wzrostu osiągnięte w ostatnich 6 miesiącach jest więc blisko o 50% większe niż w zeszłym roku oraz ponad dwukrotnie wyższe niż 2 lata temu.
Specyfiką rynku wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce jest od wielu lat bardzo dynamiczny rozwój, znacznie szybszy od tempa wzrostu PKB, czy sprzedaży nowych aut do firm – mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – Polski rynek flotowy przechodzi bowiem te same fazy rozwoju, które obserwowano kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu, na rynkach zachodnioeuropejskich. Obecnie wynajem długoterminowy jest tam główną formą użytkowania aut przez firmy, stanowiąc nawet 80% wszystkich samochodów służbowych.
fot. mat. prasowe
Liczba aut w wynajmie długoterminowym
W naszym kraju udział wynajmu długoterminowego w całości rynku flotowego zapewne osiągnie bardzo podobny poziom, być może nawet już w perspektywie kilkunastu najbliższych lat. Rekordowo wysoka dynamika rozwoju osiągnięta w I półroczu 2015 może być sygnałem, że proces zastępowania przez wynajem długoterminowy innych form finansowania flot może jeszcze przyśpieszyć. Coraz częściej obserwowanym bowiem obecnie zjawiskiem jest rezygnowanie przez przedsiębiorców w Polsce ze zwykłego leasingu finansowego aut służbowych, na rzecz wynajmu długoterminowego. Dzięki temu, poza samym zewnętrznym finansowaniem pojazdów, występującym także w leasingu, firmy zyskują kompleksową obsługę administracyjną i serwisową samochodów służbowych.
Biorąc pod uwagę łączne koszty ponoszone na flotę, a więc zakup aut wraz z ich obsługą, naprawami i ubezpieczeniem, wynajem długoterminowy w stosunku do zwykłego leasingu pozwala również na uzyskanie oszczędności finansowych na poziomie od kilku do kilkunastu procent.
fot. mat. prasowe
Skumulowany wzrost wynajmu długoterminowego w I półroczu
W drugim półroczu, dokładnie od 1 lipca, przedsiębiorcy użytkujący w Polsce floty funkcjonują w bardzo korzystnym dla nich otoczeniu prawnym. Wszystkie firmy zyskały bowiem możliwość odliczenia 50% podatku VAT od paliwa, co przełoży się na znaczące obniżenie kosztów eksploatacji samochodów firmowych. Tego typu zmiana prawna raczej nie będzie jednak miała większego wpływu na powiększanie przez firmy flot, ale stwarza ogólnie bardzo korzystne warunki do prowadzenia działalności biznesowej i wpływa na pozytywne nastroje polskich przedsiębiorców. W wielu krajach UE firmy mogą już od dawna odliczać podatek VAT od paliwa.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)