Transport drogowy: działania proekologiczne opłacalne
2014-07-08 00:55
Ekologia zaksięgowana jako zysk © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Przyszłość transportu ciężarowego
Proekologiczna świadomość ma wielowymiarowy sens. Daje też firmom transportowym nie tylko korzyści wizerunkowe. Nie jest też wyłącznie elementem budowania marki.Praca u podstaw
Polonia Logistyka od lat działa na wielu płaszczyznach, by cele, jakie sobie postawiła, były osiągalne i realizowane jak najlepiej. Podstawowy problem to emisja dwutlenku węgla przez liczny tabor. Minimalizacja zanieczyszczeń powietrza jest możliwa dzięki konstruktywnym rozwiązaniom. Najbardziej wpływają na to ekologiczna jazda i ekologiczne pojazdy, spełniające wysokie normy emisji spalin.
Euro 5 jest najniższą klasą naszych samochodów. Nie używamy taboru starszego niż cztery lata. Dzięki temu eliminujemy ryzyko awarii związanych np. z wyciekami, których zły wpływ na środowisko naturalne jest oczywisty.
Emisję spalin skutecznie zmniejsza bieżąca kontrola tras przez doświadczonych dyspozytorów. Pomaga w tym wykorzystanie zaawansowanych narzędzi IT klasy B2B. Taka analiza eliminuje puste przebiegi oraz niepotrzebne (nadmiarowe) kilometry, wynikające z błędów kierowców.
Dzięki nowoczesnym systemom telemetrycznym, dyspozytor opracowuje i ustala trasę jazdy, wskazując także miejsca tankowania. To eliminuje możliwość pomyłek osoby prowadzącej pojazd.
Niezależnie od tego, pracę każdego kierowcy ocenia system, a analityk dostaje najważniejsze dane o stylu jazdy. Za pomocą prostych wskazówek może skorygować błędy związane z eksploatacją pojazdu. Analiza danych GPS, system alertujący przekroczenie prędkości, obroty silnika, zjechanie z trasy, informacje z magistrali CAN – to wszystko pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2. Temu celowi sprzyja też rozsądna organizacja transportu.
fot. mat. prasowe
Ekologia zaksięgowana jako zysk
IT w służbie ekologii
Systemy IT pełnią bardzo ważną rolę w polityce proekologicznej, nie tylko w sferze telemetrii. Staraliśmy się opracować narzędzia, które zaangażowałyby – i przekonały do naszej polityki – i klientów, i dostawców. Udostępniliśmy im rozwiązania B2B. Toteż dzięki prostym w obsłudze interfejsom www, znacznie poprawiła się jakość współpracy.
Jest to widoczne zwłaszcza w sposobie wykorzystania powierzchni ładunkowych. Dzięki rozwiązaniom integrującym naszych klientów i ich dostawców, możemy skutecznie zmniejszać liczbę środków transportu, niezbędnych do przewiezienia tej samej ilości towaru.
Zmniejszamy emisję CO2, oszczędzamy pieniądze swoich kontrahentów i rozsądniej wydajemy swoje. IT pośrednio wpływa również na poprawę zachowań ekologicznych w pozostałych działach.
Zacznij od rzeczy najprostszych
W transporcie, a w zasadzie realizując takie usługi, „produkuje się” ogromne ilości dokumentów potwierdzających wykonanie poszczególnych czynności. Firma Polonia Logistyka „walczy” z tym „nadmiarem” na dwóch frontach.
Pierwsze pole działań jest w relacji dostawca-klient. Propagujemy i korzystamy z faktur, umów, rachunków itp. w formie elektronicznej. Służy do tego specjalna platforma pozwalająca też zainteresowanym łatwo i szybko sprawdzić istotne informacje np. o wielkości zobowiązań, terminach płatności. Drugi front to praktyki i standardy wewnątrz firmy. Zastosowanie elektronicznego obiegu dokumentów oraz elektronicznej ich archiwizacji radykalnie zmniejszyło zużycie papieru.
Przekonanie pracowników do takich procedur wymagało rzeczowej argumentacji i konsekwencji w egzekwowaniu nowych zasad. Są to zmiany, które nie zaszły automatycznie. Ale stały się już dobrym zwyczajem w firmie. Oczywiście wymagało to zmiany mentalnej – zwłaszcza u starszych pracowników, tych z dużym stażem i przyzwyczajonych do określonych standardów, które… standardami być przestały w dzisiejszym rozumieniu.
Pozytywnym rezultatem takich działań jest też oszczędność czasu i ułatwienie pracy. Recycling dokumentów zszedł więc na drugi plan. To już raczej dodatek do biurowych czynności.
Koszty? Absolutnie
Działania ekologiczne to nie są czynności nastawione na jakąś enigmatyczną i bliżej nieokreśloną korzyść. Nie jest to też „znak czasów” wynikający z mody. Dostrzegamy w tym ogromny sens i korzyść na wielu płaszczyznach. Coś, co stymuluje na plus rachunek ekonomiczny.
Proekologiczne myślenie kosztuje na początku, jeśli chodzi o zakupy, inwestycje, dbałość o jakość. Jednak potem efekty są wymierne, widoczne i można je zaksięgować po stronie „zysk”.
Jakub Kokot, członek zarządu i dyrektor IT i Administracji w firmie Polonia Logistyka
oprac. : Truck & Business Polska
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)